Tein itse ja säästin

14.5.2017 Lassi Laamanen

Netistä löytää hykerryttäviä kuvia googlettamalla blogin otsikko. Ihmiset tekevät uskomattomia virityksiä säästääkseen hieman rahaa tai aikaa, joka kuluisi asian hoitamiseen kunnolla. Lankesin juuri samaan ansaan, joten ajattelin jakaa oppimisen kipua kanssanne.

Meillä pyöritetään arjen työ- ja harrastusrumbaa kahden auton kanssa. Autojen pitäminen on kallis harrastus ja erityisesti mieltäni nyppivät yllättävät korjaustarpeet, joihin kuluu rahaa, aikaa ja vaivaa. Alkoipa taas kuukausi sitten toisen auton pakoputki pitää pahaenteistä pörinää. Nopea tarkastus osoitti rautaputken lahonneen talvisen suolakylvyn kynsissä ikävästi muutamasta mutkasta. Meinasin jo tilata huoltoa, mutta sitten iski idealla. Jospa tekisinkin itse ja säästäisin.

Tein nopean nettihaun ja kyllä. Pakoputkea voi korjata itse korjausnauhan ja -massan avulla. Muutamalla kympillä saa kummasti korjaustarpeita, joten tämähän kannattaa. Muutaman tunnin kauppakierroksella tarvikkeet löytyivät. Ei kun kotiin, auto ylös maasta ja hommiin. Lopulta putki oli korjattu ja auto kävi taas hiljaisella hyrinällä. Menihän tuohon kauppareissuineen useampi tunti, mutta tein itse ja säästin. Eilen tuli sitten lohduton kuva vaimolta työmatkalta. Putki oli mennyt mutkasta poikki ja tipahtanut roikkumaan taka-akselin varaan maata viistäen. Nyt on varattu aika korjaamolta. Harmittaa, kun olisin voinut hoitaa asian jo alun perin kunnolla, nopeammin ja halvemmalla.

Avioliiton hoitamista verrataan myös auton huoltoon. Korjauksia ei kannata viivyttää viimeiseen saakka, jolloin rikki on saattanut mennä alkuperäisen ongelman lisäksi muutakin. Parisuhdetta on hyvä huoltaa säännöllisesti, jotta matka ei hyydy. Erityisen tarkkana kannattaa olla, jos kuulee tai näkee suhteessa häiritsevää pärinää ja kolinaa. Erilaiset ilmastointiteippiviritykset kannattaisi jättää parisuhteen korjaustoimissa väliin. Ongelman lykkääminen eteenpäin ei tunnu enää hyvältä ajatukselta, kun matkan teko alkaa yskiä kunnolla.

Me olemme käyneet huollattamassa suhdettamme kesäisillä avioliittoleireillä vuodesta 2002 alkaen aluksi parin vuoden välein ja jo pitkään vuosittain. Kesähuollon jälkeen matkan teko on oikein mukavaa. Kyllähän niitä kolinoita ja kitinöitä vuoden mittaan toki tulee huolloista huolimatta. Osaamme kuitenkin nykyään tunnistaa jo aika hyvin mikä kohta liitossamme natisee. Ja työkalupakistamme löytyy nykyään teipin sijasta ihan oikeita työkaluja ja varaosia myös kotikäyttöön. Suosittelen lämpimästi avioliiton kuljettamista tulevana kesänä Pieksämäen tai Levin vuosivarikolle!

Lassin muita blogi-kirjoituksia

lassi
Olen neljääkymmentä ikävuotta lähestyvä yhden vaimon mies ja kolmen lapsen isä. Ansaitsen leipää perheelle pitämällä yllä suomalaista lukiokoulutusta.