Rakkaus

8.1.2017 Lassi Laamanen

Viihdeteollisuus takoo rakkaus-otsikon alla valtavia summia vuodesta toiseen. Rakkaus teemoittaa niin ihmisten somepäivityksiä kuin satavuotiaan kotimaamme juhlakirjoituksia. Toisaalla taas törmään henkilökohtaisiin tilityksiin, joissa todetaan parisuhteen tulleen tiensä päähän, kun rakkaus vain loppui. Mitä se rakkaus oikein on, ja miten sen pitäisi näkyä elämässäni?

Paavali käyttää kirjeissään lukuisia palstametrejä kuvaillakseen meille rakkauden olemusta. 1. Korinttolaiskirjeen 13. lukua kutsutaan rakkauden ylistykseksi. Rakkaus on jopa suurempaa kuin usko ja toivo. Jumala rakasti minua jopa niin paljon, että antoi Jeesuksen sovittamaan minun välini hänen kanssaan (1. Joh. 4:10). Tämä kaikki vetää aika hiljaiseksi. Miten jokin niin suuri kuin rakkaus pitäisi näkyä minun arjessani, sanoissani ja teoissani?

Kielten opettajat ovat oikeassa, kun muistuttavat vieraiden kielten opiskelun tärkeydestä. Omaa ymmärrystäni rakkaudesta on avannut kreikan kielen neljän sanan erittäin lyhyt oppimäärä. Kun suomen kieli puhuu rakkaudesta käytetäänkin kreikan kielessä neljää eri sanaa, jotka ovat storge, filia, eros ja agapé. Rakkaus voi olla kiintymystä (storge), ystävyyttä (filia), romanttista ja eroottista rakkautta (eros) sekä epäitsekästä tahtorakkautta (agapé).

Kun rakastuin vaimooni, oli elimistöni melkoisessa myllerryksessä eroksen kanssa. Rakastumisessa eros valtasi alaa muokaten koko elimistöni toimintaa. Minäkin laihduin monta kiloa, koska ei niin syvän ihastuksen vallassa aina muistanut syödä. Rakastumisen tunteet kuitenkin hellittävät otettaan yleensä viimeistään 1,5 vuoden kuluttua. Tämän jälkeen rakkaus on enemmän päätöksia kuin vaistoa. Erosta tulee vaalia oikeita valintoja tehden ja sama pätee muiden rakkauden lajien kanssa. En voi pitää yllä rakkautta puolisoni, perheeni ja läheisteni kanssa ilman yhteistä aikaa. Yritämme vaimoni kanssa löytää viikosta 15 tuntia yhteistä tekemistä ja olemista. Pyrimme myös vahvistamaan perheessämme kiintymystä ja ystävyyttä etsien yhteisiä harrastuksia ja kehitellen kaikille kivaa yhteistä tekemistä.

Häissämme luettiin aikanaan 1. Korinttolaiskirjeen 13. luku. Siinä kerrotaan, miten agapé voi muuttaa omani ja sitä kautta läheisteni elämää. Nuo jakeet jäävät kuitenkin sanoiksi paperille tai tauluksi seinälle, ellen laita niitä käytäntöön. Tässä muutamia haasteita itselleni.
"Rakkaus on lempeä", joten valitsen ystävällisiä sanoja vaimolleni ja lapsilleni arjen kiireen keskellä. Kerron päivittäin miten tärkeitä he ovat minulle. "Rakkaus ei kersku eikä pöyhkeile". Haluan muistaa, että minun tapani ajatella tai tehdä asioita ei ole aina paras. En aseta itseäni läheisteni yläpuolelle vaan kuuntelen heitä ja iloitsen siitä, että täydennämme toisiamme lahjoillamme ja taidoillamme. "Rakkaus ei katkeroidu eikä muistele kärsimäänsä pahaa". En jää hautomaan kokemiani loukkauksia. Haluan olla aktiivinen ristiriitojen selvittämisessä ja antaa anteeksi.

Rakkauden tie on hyvin merkitty. Haluan sovitella valintojani ja ajankäyttöäni noihin merkkeihin alkaneen vuoden arjessa ja juhlassa.

Lassin muita blogi-kirjoituksia

lassi
Olen neljääkymmentä ikävuotta lähestyvä yhden vaimon mies ja kolmen lapsen isä. Ansaitsen leipää perheelle pitämällä yllä suomalaista lukiokoulutusta.