Patenttiratkaisu onneen

23.10.2016 Lassi Laamanen

Olen ollut naimisissa viisitoista vuotta ja yksi asia on käynyt minulle tuskaisen selväksi. Ongelmiin ja onneen ei löydy yleensä patenttiratkaisua. Olen kyllä yrittänyt tarjota niitä vaimolleni monta kertaa hänen yrittäessään vain jakaa mielialojaan ja tunteitaan. Olen mielestäni ollut oikein toimiva ratkaisuautomaatti, mutta ulostulleet mielestäni erittäin soveltamiskelpoiset pikaratkaisut ovat käyneet huonosti kaupaksi. Eikä sellaisia kolmen kohdan pikaohjeita alati onnelliseen arkeen ole oikein löytynyt avioliittoleireiltäkään. Taitoja kuunnella puolisoa, tunnustella omia tunteita ja ymmärtää toisen erilaisuutta on kyllä tullut opittua.

Nyt minulla on teille, rakkaat toverini parisuhteessa, ilouutisia. Kosketelkaa toisianne! Viime vuosien tieteellinen tutkimus ihmisen hermoston toiminnasta tarjoaa lopultakin helposti sovellettavan onnentuojan. Pitkään on ollut tiedossa, että lempeä koskettelu on pienelle vauvalle elintärkeää. Lapsen hormonitoiminta häiriintyy ellei hän saa riittävästi luottamusta ja kiintymystä rakentavaa sylittelyä ja silittelyä. Ilman pienelle lapselle elintärkeää läheisyyttä ja kosketusta hän ei kasva ja kehity normaalisti.

Hiljattain tutkimuksissa on havaittu, että ihmisellä on pienestä saakka, ja edelleen myös aikuisena, omat hermopäätteet ja –säikeet lempeälle, hyväksyvälle kosketukselle. Pienellä vauvalla nämä ct-tuntosäikeet toimivat jo ennen kuin muu ihon tuntoaisti on kunnolla edes herännyt toimimaan. Lapsesta aikuisuuteen ihminen aistii kosketusta eri hermosäikeiden ja aivoalueiden kautta. Kun vaatteet koskevat ihoasi, sadepisara tippuu otsallesi tai potkaiset varpaasi tuolinjalkaan, niin nopeat hermosäikeet välittävät tästä tietoa aivojesi tuntoaivokuorelle. Tuntoaistimme reagoi kuitenkin eri tavalla lempeään ihon lämpöiseen kosketukseen. Tästä tieto välittyy omia säikeitään pitkin hitaampien signaalien kautta aivojen toiseen tuntoaistia käsittelevään osaan eli aivosaareen. Aivosaari on keskeinen osa tunnejärjestelmäämme ja se tuottaa lempeän kosketuksen signaaleista mielihyvän tunteita.

Aivosaaren tuottamat tunteet ovat tärkeitä sosiaalisten suhteiden kannalta. On havaittu, että koripallojoukkueet, joiden pelaajat koskettelevat toisiaan paljon pelin aikana, pärjäävät otteluissaan muita paremmin. Myös asiakkaat, joita tarjoilija ohimennen koskettaa, jättävät suuremman juomarahan kuin asiakkaat keskimäärin. Nyt olisi siis hyvä hetki ottaa ct-hermosäikeet kunnolla käyttöön avioliiton arkeen. Sivele puolisosi kättä, selkää, päälakea, hartioita ja sääriä. Hitaat säikeet toimivat parhaiten, kun ihot koskettavat toisiaan välittäen ruumiinlämpöä ja kosketus on dynaamista eli esimerkiksi hellää silitystä. Kosketusta vastaanottavan puolison aivot välittävät hänelle tällöin mielihyvän, luottamuksen, myötätunnon ja yhteenkuuluvuuden tunteita. Tämä aiheuttaa ketjureaktion, joka laimentaa stressin vaikutuksia ja tyynnyttää koko mieltä ja elimistöä. Jopa sydämen syke laskee ja verenpaine madaltuu.

Luonnontieteet perustuvat käytännön kokeisiin. Täten kannustan meitä jokaista lempeän koskettelun koekentälle. Aktivoidaan puolisomme tunnemaailmaa lempeällä kosketuksella päivittäin. Eikä unohdeta, että lapsemme vauvasta teiniin tarvitsevat yhtä lailla hellää kosketusta iholta aivoihin ja sieltä tunteisiin.

Pitänee vielä todeta, ettei tämäkään patenttiratkaisu välttämättä poista yöpakkasia ja ratkaise kaikkia elämämme ongelmia. Onneksi silloinkin tapahtumakalenterista löytyy avioliittoleirejä, joissa voimme oppia niitä hitaampia, mutta välttämättömiä, reittejä onneen ja yhteyteen.

Blogissa on hyödynnetty Tiede-lehden 10/2016 artikkelia "Kosketus kutsuu yhteen"

Lassin muita blogi-kirjoituksia

lassi
Olen neljääkymmentä ikävuotta lähestyvä yhden vaimon mies ja kolmen lapsen isä. Ansaitsen leipää perheelle pitämällä yllä suomalaista lukiokoulutusta.