Sähköistä elämää

27.3.2016 Lassi Laamanen

Muistan hyvin kun näin 80-luvulla Mobiran ihmepuhelimen. Koulukaverin isällä oli sellainen autossa ja vempeleen sai raahattua sieltä myös mukaansa. Kallis se oli eikä meidän perheellä moiseen ollut varaa eikä tarvetta. Toisaalta omistajansa sai kuntoilunkin samalla rahalla raahatessaan viiden kilon möttiä ympäriinsä. Eikä tarvinnut kantajan rasittaa liikaa omaa päätään, koska puhelimeen sai talletettua jopa 50 numeroa muistiin. Oli se hieno laite, vaikka vaikea oli uskoa, että tuollaiset mukana raahattavat puhelimet kovin laajalle leviäisivät.

Muistan myös kun sukelsin 90-luvun puolivälissä ensimmäisen kerran internetin ihmeelliseen maailmaan. Tai ehkä kokemusta voisi paremminkin kutsua käsipohjan uimiseksi. Rauhallisen odottelun kanssa sain kuvaputkimonitorille suosikkibändini kotisivut joilta sain otettua jopa yhden mustavalkosuttutulosteen. Vaikea oli uskoa, että tuollaisella netillä kovin paljon arkielämä mullistuisi.

Paljon on muuttunut viimeksi kuluneiden 30 vuoden aikana. Näkemykset tulevasta vaihtelevat vastaajan mukaan, mutta yksi näkemys on yhteinen: Tämä on vasta kevyttä alkusoittoa. Tarkoitukseni ei ole kuitenkaan järjestää kirjallista kiertomatkaa sähköistyvän maailmamme lähihistoriaan, joten miten tämä liittyy perheeseen ja parisuhteeseen?

Suomalaiset (15-69 v.) käyttivät vuonna 2015 keskimäärin 7,5 tuntia sähköisen median eri kanaviin, joissa internet (34 %) ohitti ensimmäisen kerran television osuuden (33 %). Kyseisen ikähaitarin nuoremmassa päässä netin ja älypuhelimen käytön osuudet ja määrät ovat kuitenkin jo paljon suuremmalla tasolla. Yhteys maailmaan lisääntyy, mutta samalla yhteys läheisiin vaikuttaisi saavan uusia haasteita. Kolme neljästä suomalaisesta kokee sosiaalisen median käytön haittaavan parisuhdettaan. 10 % amerikkalaisista vastasi kurkanneensa puhelimeen tulleen viestin seksin aikana.

Tuohon viimeiseen joukkoon en tunnusta kuuluvani, mutta myönnän että välillä tulee lennäteltyä puhelimella vihaisia lintuja kun odottelen sängyssä vaimoa uniseuraksi. Ennen tuota peliä saattoi olla mielessä jotain unen saantia parantavaa parisuhdetoimintaakin, mutta olen huomannut halujen kummasti karisevan hermoja raastavien pelillisten takaiskujen myötä. Vaimoni mieltä taas saattaa painaa juuri netistä luetut uutiset maailman pahuudesta. Että siinä sitä sitten maataan vierekkäin pelin ja maailman lannistamina.

Lienee siten, että tähän kaikkeen pätee vanha viisaus tulesta. Hyvä renki mutta huono isäntä. Meidän perheemme ja sukumme pitää tämän rengin avulla sujuvasti yhteyttä ja jakaa kuulumisia. Voimme kurkata perheessämme toistemme sijainnin puhelimen näytöltä ja ulkomaan työreissultakin voi soitella kotiin ilmaisella videopuhelulla. Isännäksi nousemista pyrimme estämään jättämällä puhelimet parkkiin ruokailujen ajaksi ja myös illalla kahdeksalta tullessamme iltapalapöytään. Kun lähdemme viettämään vaimoni kanssa kahdenkeskistä aikaa, niin puhelimilla soitellaan vain hoidossa olevien lasten kuulumisia.

Pidetään huolta, että muuttuva maailma, sähköinen media ja älykkäät laitteet eivät varasta yhteistä aikaamme ja nakerra tunneyhteyttämme. Ei anneta niiden muodostua hyvistä rengeistä rakkaussuhteen tuhoajiksi. Otetaan vaikkapa tavoitteeksi kosketella puolisoamme ja lapsiamme kotona enemmän kuin kosketusnäyttöjä niin hyvä siitä tulee.

Lassin muita blogi-kirjoituksia

lassi
Olen neljääkymmentä ikävuotta lähestyvä yhden vaimon mies ja kolmen lapsen isä. Ansaitsen leipää perheelle pitämällä yllä suomalaista lukiokoulutusta.