Lomaindikaattori

3.1.2016 Lassi Laamanen

Joululoma on takana ja olisi aika puskea uusi vuosi raiteilleen. Jokainen lähestyi lomaa tyylillään, mutta monilla tyyli lienee ollut kiireen sävyttämää. Ainakin lapsiperheissä rauhallisen joulun toivotukset tuntuvat joulun alusaikana ironiselta vitsiltä. Lopulta pyhät saapuivat. Ruoat valmiina, kirkossa käyty ja lahjat jaettuna. Lopulta olisi aika nauttia yhdessäolosta.

Armoton puoli tässä on se, että loma ei itsessään takaa leppoisaa yhdessäolon aikaa puolison, lasten ja läheisten kanssa. Arkea painetaan usein hampaat irvessä ja hetken helpotuksen tuova loma silmissä siintäen. Yhteinen aika ja rauhallinen hetki päästävät kuitenkin monesti padon auki. Kainaloon on vaikea käpertyä nauttimaan läheisyydestä jos syksyinen arki on tarjonnut loukatuksi tulemista ja loukkaamisia. Loma ei ole pelastus vaan enemmänkin näköalapaikka sisimpäämme. Tämän vuoksi loma-ajat ovat ruuhka-aikoja turvakodeissa ja parisuhdeneuvonnassa.

Selitämme arjessa elämän tärkeimpien asioiden laiminlyöntiä usein kiireellä ja lupaamme sekä itsellemme että toisille hyvittää "pahoja tekojamme" sitten lomalla.
Yleisiin kommentteihin saattaa kuulua: "Lomalla meillä on sitten hyvin aikaa tehdä kaikkea yhdessä". Loma on kuitenkin ratkaisun sijasta indikaattori. Se osoittaa paljon siitä missä kunnossa asiat perheessä ja parisuhteessa ovat. Usein vasta lomalla ongelmat nousevat pintaan, kun meillä on lopultakin aikaa olla toistemme kanssa.

Kansallisromanttinen ratkaisu ongelmaan on tietysti ryypätä rankasti koko loma, jotta vältymme turhalta asioiden ja ihmissuhteiden käsittelyltä. Jos vaikkapa kristillinen moraali tai muuten vain terve järki estävät kyseisen ratkaisumallin niin muitakin vaihtoehtoja on. Sivistyneempi tapa on kehittää niin paljon tekemistä myös lomalle, että aika ei riitä silloinkaan läheisimpien ihmissuhteiden syvälliseen tarkasteluun. Näiden paljon käytettyjen ratkaisumallien pahin puoli on, että käsittelemättömien asioiden sakka-allas pettää lopulta levittäen jätteen sekä omaan että läheistemme elämään.

Yhteiset juhlahetket, loman tunnelma ja parhaat muistot rakennetaan harmaimmassa arjessa. Arjessa rakennetusta tai rakentuneesta muurista ei pääse läpi varaamalla etelän loman tai avaamalla adventtikalenterin viimeisen luukun. Parasta mitä voimme tehdä tulevien lomien ja alkavan vuoden osalta on, että lisäämme kohtaamisia arjessa. Me tarvitsemme keskusteluja, kosketuksia ja yhteisiä hetkiä niin lastemme kuin etenkin puolisomme kanssa. Parisuhteen tilaa ja suuntaa voi tarkastella myös hyvissä ajoin, eikä vasta kauan odotetun loman alkaessa. Tähän parhaan tilaisuuden tarjoavat parisuhdetapahtumat, joten ei muuta kuin synkronoimaan omaa kalenteria näiden sivustojen "Kalenteri"-osion tapahtumien kanssa.

Lassin muita blogi-kirjoituksia

LassiLaamanenOlen neljääkymmentä ikävuotta lähestyvä yhden vaimon mies ja kolmen lapsen isä. Ansaitsen leipää perheelle pitämällä yllä suomalaista lukiokoulutusta.