Kisakentillä

Urheilun seuraaminen on minusta mukavaa puuhaa. Elän täysillä mukana suomalaisten maaleissa, koreissa ja pisteissä. Vaimoni kuulohavaintojen perusteella puhisen täysillä mukana myös epäonnistumisten hetkissä. On tuskaisaa nähdä pallon lipuvan ohi varmasta paikasta tai vastustajan rankaisevan typerästä virheestä. Onnistumisen hetket ovat kuitenkin entistä makeammat, kun niiden luokse on kahlattu vaikeuksien kautta.

Olimme ensimmäisen kerran avioliittoleirillä vuonna 2001. Viikko oli ikimuistoinen sisältäen suuren määrän onnistumisen elämyksiä. Vielä suurempi oli leiriltä mukaan otettujen hyvien tavoitteiden ja suunnitelmien määrä. Nyt piti pelin kulkea myös kotikentällä. Ja tulihan niitä onnistuneita suorituksia kotonakin. Mutta sitten tuli virheitä, omia maaleja ja tunarointeja. Hermo meni ja suusta tuli välillä muutakin kuin vain pelkkää puhinaa.

Sivullinen parisuhteemme suorituksia seurannut kannattaja ei ehkä olisi vielä ollut kovinkaan tuskissaan. Harjoituksia oli kuitenkin takana vasta pari vuotta. Uuden liikeradan oppiminen urheilusuorituksessa vaatii useita tuhansia toistoja. Jos pitää oppia virheellisen liikkeen tilalle uusi, voi luvun kertoa useamman kerran. Silti parhaimmatkin tekevät virheitä. Elämä kuitenkin jatkuu ja tulee uusia kisoja ja mahdollisuuksia.

Tuli jatkoseminaareja ja uusia leirejä. Kohdattiin onnistumisia ja valittiin muutamia tavoitteita kerrallaan. Sivusta seurannut kannattaja näki varmasti kehitystä ja aloin nähdä sitä itsekin taakse päin katsellessani. Treeni osoitti selvästi merkityksensä. Sama riitatilanne ei enää saanutkaan jäätymään tai räjähtämään ratkaisevassa hetkessä. Toistot alkoivat tuottaa tulosta.

Urheilussa laitetaan kaikki peliin. Uhrataan aikaa harjoituksiin, toistoihin, uusiin liikeratoihin ja peliälyyn. Silti homma menee välillä pieleen, mutta katse suunnataan uusiin mahdollisuuksiin. Paavalillakin urheilu tuntui olevan lähellä sydäntä. "Käy uskon jalo kilpailu ja voita omaksesi ikuinen elämä. (1. Tim. 6:12)" "Kunnioittakaa kilvan toinen toistanne. (Room. 12:10)"

Olen kiitollinen kaikesta siitä laatuvalmennuksesta jota olemme avioliittomme jalossa kilvassa saaneet. Meillä on ollut myös suuri ilo päästä juoksemaan hetken matkaa toisten pariskuntien rinnalla toisiamme kannustaen. Tätä yhteistä treeni-iloa olisi tarjolla taas lokakuun alussa, kun kokoonnumme uusien liikeratojen merkeissä Järvenpään Seurakuntaopistolle. Lähdetään joukolla kannustamaan toisiamme eteenpäin parisuhteen kilpakentillä. 20.9.2015

Lassi Laamanen