Kiireellistä vai tärkeää?

Istun kotona tietokoneella yrittäen tehdä töihin liittyvää tehtävää valmiiksi. Välillä mieleen juolahtaa pari hommaa, jotka piti myös hoitaa. Käyn tekemässä ne pois alta ja palaan töiden pariin. Lapset saavat kuitenkin aikaan toisessa huoneessa konfliktin, jossa on huudosta päätellen kyseessä poliisitermein "henkeen ja terveyteen kohdistuva uhka". Pakkohan sinne on lähteä rakentamaan luultavasti lyhytkestoista välirauhaa. Erinäisten keskeytysten jälkeen työ on lopulta valmis. Loppuilta kuluu kovassa tohinassa, kun yritetään saada perheen iltatoimet hoidettua. Lopulta lapset ovat nukkumassa, ja kaadun sohvalle vailla tunnistettavia aivotoimintoja. Ilta päättyy lamauttavaan seurusteluun tv:n kanssa.

Aikaamme vaativat asiat voidaan jakaa niiden kiireellisyyden ja tärkeyden mukaan. Elämäämme ohjailevat usein kiireelliset asiat. Työhön liittyvät tehtävät on usein hoidettava tiettyyn määräaikaan mennessä. Nämä kuuluvat luultavasti kiireellisiin ja tärkeisiin asioihin. Tähän osaan kuuluvat myös esimerkiksi hätätilanteet, joihin on välttämätöntä reagoida nopeasti. Lasten riitatilanne kuulunee tähän osioon. Usein kuitenkin kiireellisten asioiden joukkoon tunkee mukaan vieraita, jotka eivät olekaan tärkeitä, mutta jotka silti ohjailevat ajankäyttöämme. Ei kai sitä jokaiseen puheluun, tekstiviestiin tai somekilahdukseen tarvitse heti vastata. Tai pitääkö puhelimen tai tietokoneen ylipäätään olla päällä, jos perhe viettää vaikka yhteistä iltaa. Usein myös huono suunnittelu lisää huomattavasti kiireellisiin asioihin käytettyä aikaa.

Ihminen tarvitsee myös lepoa. Tarvitsemme aikaa, jolloin kiireelliset asiat eivät vyöry ylitsemme, vaan saamme tehdä asioita rauhassa. Vaarana on kuitenkin, että täytämme tämän ajan asioilla, jotka eivät ole kiireellisiä, mutta eivät myöskään tärkeitä. Vuonna 2014 suomalaiset katsoivat televisiota keskimäärin kolme tuntia päivässä ja tämän lisäksi muita sähköisiä medioita kulutettiin vielä muutama tunti päivässä Tärkeäksi ajankäytöksi tästä ei voida mielestäni laskea kovinkaan suurta osaa. Enkä yritä nyt sanoa, etteikö ihmisen pitäisi rentoutua. Ongelma tuleekin vastaan siinä vaiheessa, kun kiireettömiin ja tärkeisiin asioihin ei jää enää aikaa.

Mitkä asiat sitten ovat kiireettömiä ja tärkeitä? Perhe ja läheiset ihmissuhteet kuuluvat ainakin tähän osaan. Uskoisin, että suomalaisissa perheissä moni asia parantuisi, jos nuo tv:n katselun kolme tuntia käytettäisiin puolison ja lasten kanssa oloon. On kuitenkin helpompaa katsella jalkapalloa, kuin keskustella vaimon kanssa vaikkapa molempien tunteista, toiveista ja unelmista parisuhteessa. Tämän osion tärkeimpänä asiana on Jumala-suhteemme. Sitäkin on helppo laiminlyödä, koska Jumala harvoin soittaa vaatien pikaista yhteydenottoa. Elämämme muuttuu ratkaisevasti, jos järjestämme aikaa kiireettömille ja tärkeille asioille. Toimiva yhteys lähimpiin ihmisiimme sekä elävä ja toimiva yhteys Luojaamme muuttavat meitä ja siinä sivussa myös koko maailmaa. 14.6.2015

Lassi Laamanen