Korppuja ja naijauslankaa

Talo vaatii huolenpitoa ja huolenpito vaatii aikaa. Välillä riittää tavallinen ylläpitohuolto, lumien kolaus, ruohonleikkaus ja kukkien kastelu. Joskus asumisen ihanuus taas tuntuu vievän kaiken vapaa-ajan. Eilen minulta kului koko ilta kylpyhuoneen katon parissa ja tänään taisi mennä neljä tuntia rautakaupoissa. Kylpyhuoneremontti pukkaa välillä jopa unien puolelle.

Olen tässä talonomistajan urani varrella joutunut opettelemaan monenlaisia uusia tietoja ja taitoja. Autotallin perustuksia rakennettaessa vastaava mestari käski minun ostaa rautakaupasta korppuja ja naijauslankaa. Enpä siinä kiireessä kehdannut kysyä mitä moiset sanat tarkoittavat, joten kävelin rautakauppaan arvellen joutuneeni käytännön pilan uhriksi. Sain kuitenkin myyjältä naurun sijaan valuraudoituksen korokkeita ja rautalangan pätkiä. Elämä on uuden oppimista.

Jos kodista ei pidä huolta, se alkaa jo parin viikon kuluttua näkyä ja tuntua. Kinosten läpi on ikävää kahlata, rannikkoseudulla pitkäksi venähtänyt ruohikko on punkkien paratiisi ja sisäkukat taas protestoivat näyttävästi vedenpuutettaan. Avioliiton laita on monella tapaa samankaltainen. Se kaipaa jatkuvaa ylläpitoa ja huoltoa. Kauniit sanat ja puolison huomioiminen ovat jokapäiväistä perushuoltoa. Joskus kuitenkin kehun ja kiitoksen sijaan ilmassa lentelevät sanatikarit tai mykkäkoulun synkkä pilvi. Harvempi meistä toteaa nähdessään ulko-oven edessä puolen metrin kinoksen, että antaa olla. Jokainen tajuaa, että metri lisää ja ulos pitää lähteä ikkunan kautta. Sama pätee avioliittoon, sillä pieniä aitoja on paljon helpompi purkaa kuin pitkään rakennettua muuria.

Joskus kannattaa tehdä suurempiakin remontteja. Olemme valmiita uhraamaan monesti paljonkin aikaamme kodin kunnossapitoon, joten eiköhän avioliittomme ansaitse vähintään samaa. Avioliittoleiri on ainakin kylpyhuoneremonttiin verrattava kokemus, ja monille jopa avioliiton kunnollinen peruskorjaus. Saattaapa siellä oppia ihan uusia sanojakin. Korppujen ja naijauslangan sijasta keskustellaan tietoisuuden kehästä ja tunneviesteistä. Apuakin saa, kun omat tiedot ja taidot eivät aina riitä. Kauniissa ja hoidetussa kodissa on mukava asua. Hyvin hoidetussa avioliitossa on vielä mukavampaa. Nähdään kesän leireillä! 11.5.2015

Lassi Laamanen