Kymmenen käskyä

Nykyään jokaisesta tuutista tuupataan erilaisia listoja kuinka tavoitella onnellisuutta tai elää laadukkaammin. Myös parisuhteille on lukuisia vinkkilistoja, joilla saavuttaa pysyvä rakkaudentila. Osassa on todella heppoisia ohjeita ja raapaistaan vain pintaa, mutta toki on hienoa jos herätellään ajatuksia parantaa liittoaan. Jokin aika sitten vastaan tuli kirjoitus, jossa käytiin läpi toimivan avioliiton kymmentä käskyä. Niissä oli hyviä pointteja, joita tässä referoituna:

1. Luo ympäristö ja ilmapiiri, jossa puolison on helppo olla onnellinen. Muista, että ketään ei voi vaatia olemaan onnellinen tai tekemään toista osapuolta onnelliseksi.
  2. Uskokaa yhdessä. Uskon jakaminen auttaa tekemään valintoja anteeksiannon, myötätunnon ja rakkauden kautta. Uskonto on kultainen lanka välillänne.
  3. Kuljeta puolisoasi mukanasi vaikka hän ei olisikaan läsnä. Pidä sormustasi, puhu puolisosta kunnioittavasti ja iloiten. Muut ihmiset luovat kuvan puolisostasi sen perusteella mitä itse kerrot hänestä.
  4. Palkitse puolisoasi päivittäin positiivisilla sanoilla ja arvosta hänen tekojaan. Jokaiseen päivään mahtuu kehuja.
  5. Pitäkää yllä fyysistä läheisyyttä. Ei tarvita erikoisuuksia. Riittää, kun annat puolisollesi jakamattoman huomion, välittämisen ja hyväksynnän. Se ei vaadi mitään sen enempää, eikä vähempää.
  6. Viritelkää romanttista väreilyä keskenänne. Flirttaile puolisosi kanssa vielä vuosikymmenten jälkeenkin, niin viehätysvoimaansa ei tarvitse testata kaupankassaan tai kahvilanpitäjään.
  7. Treffailun ei pitäisi päättyä hääpäivään. Panostakaa tapaamisiinne kuten silloin ensitreffeillä; pitäkää yllä kiinnostunutta keskustelua, olkaa läsnä ja laittakaa parhaimpanne ylle. Puolisosi ansaitsee parhaat puolesi, ei kukaan toinen.
  8. Puhukaa toisillenne haluistanne, tarpeistanne ja kaikesta luottamuksellisesti. Älkää antako kommunikoinnin kuihtua koskemaan vain kauppalistaa ja lasten harrastuksia.
  9. Huolehdi itsestäsi. Se ei tarkoita, että pitäisi olla miss Suomi tai bodaripete, vaan sitä että korostaa hyviä puoliaan ja panostaa hyvinvointiin sekä terveyteen.
  10. Miettikää miksi haluatte olla yhdessä. Lasten, toimeentulon, muiden ihmisten ja tottumuksen vuoksi vaiko kuitenkin sen tärkeimmän; rakkauden?

Jos listoja pläräilee vain viihteen tai ajankuluttamisen takia, niin sanat valuvat kuin vesi hanhen selästä, mutta mikäli aidosti vie arkeen ja avioliittoon edes muutaman kohdan, niin saattaa yllättäen huomata yhdessäolon entistä arvokkaammaksi. 10.4.2015

Suvi Solanto
SuviSolanto
Ensitreffeillä mieheni kanssa vannoin etten ikinä menisi naimisiin, hankkisi lapsia tai taloa pellon laidalla. Nyt 3 poikaa, koira ja aviotaivaltakin on yhdessä tassuteltu ylä-ja alamäissä 11 vuotta.

Perustietoja: 35-vuotias monitoiminen yrittäjä, kotipaikka Helsinki

Suvin muita blogi-kirjoituksia