Kevätsiivous

10.4.2016 Suvi Solanto

Ihana aurinko pinnistelee joka päivä pidempään taivaalla, lintuaurat palailevat Pohjolaan ja hyväksyvät ilmastomme kesälomailuaan varten. Värit palaavat maisemaan ja epämääräiset lumikasat häviävät näkyvistä kuin taikaiskusta. Rakastan kevättä, olenhan syntynyt itsekin kukkeimpaan kevätaikaan. Kuitenkin keväässä on aina myös kääntöpuolensa; sulavat kinokset paljastavat kaiken moskan altaan. Nurmikot pursuilevat huolimattomasti viskattuja roskia ja joka paikassa rehottaa koirankikkareita. Lumivaippa peitti ne armeliaasti alleen ja nyt on rujosti kaikki saasta silmiemme edessä. Kotona talvella hyssyttelimme kynttilän valossa ja poteroiduimme vilttiemme sisälle mutta kirkas kevätaurinko paljastaa julmasti harmaat viirut ikkunoissa, pölykertymät nurkissa ja loistaa suoraan vilttiin, joka näyttääkin täydessä valossa kulahtaneelta, nyppyyntyneeltä ja käyttökelvottomalta. Vielä hetki sitten se oli vain turvallinen, kotoisa ja sopivasti tutun tunkkainen.

Itsellä on fiilis jo peiliin katsoessa, että jaahah, nollasta sataan pitäisi saada persoonansa reipastumaan. Pois pimeän vuodenajan kaamosväsyt ja villasukkahiihtelyt, nyt täytyy pukea pirtsakat neonsävyiset ja upouudet lenkkivermeet ylle, kirmata rantaraittia ja ylistää kevään huumaa. Poimia näppäriä kevätkukkavinkkejä, antaa tukkapehkolle uusi usko ja siinä sivussa vetäistä pari keventävää detox-litkukuuria. Koska kesä ja silleen. Se kaikki tulee vain niin yllättäen, ei ehdi ihmisraasu aina mukaan nopeasykliseen vuodenajanvaihteluun.

Ihan sama aurinko osuu myös parisuhteeseen. Vaikka talvi olisikin nitkuteltu ihan arkisiin askareisiin kaiken energiansa antaen, niin keväällä iskee ihmeellinen kriittinen suurennuslasi myös puolisoiden välille. Pienetkin asiat nostavat ärsymykset pintaan, kurtistavat kulmia ja saavat riidanpoikaset pomppimaan hallitsemattomasti jo aamiaispöydässä. Vaikka kuinka tietää, että ärsytyksen takana on se samainen piirre itsessään, niin taitavasti sitä sulkee korvansa ja keskittyy vain sättimään toisen saamattomuuksia, tekemättömiä puhteita ja saavuttamattomia tavoitteita. Kaivamalla kaivaa, ja huomaa juuri ne nurmikolta paistavat roskat ja risut, jotka talven saivat uinua kinoksen alla. Nyt on valoisaa, nyt osoitellaan jokaista epäkohtaa – miksi tuo, miksi näin, kuka kuljetti tämänkin likaisen kupin tänne? Aurinkoenergia saa paitsi aktivoitumaan terveellisten tapojen suhteen niin myös niiden ei-niin-terveellisten: syyllisten etsiminen, osoittelu ja ympäröivillä olosuhteilla tunteidensa selittely.

Ehkä sitä on vain niin tööt pitkän talven jälkeen, plus viimeisestä avioliittotapahtumasta on liian pitkä aika, jotta kapasiteetti riittäisi laadukkaampaan välienselvittelyyn tai rakentavaan itsetutkiskeluun. Oma väsymys pitäisi kuitenkin käsitellä oikeiden työkalujen avulla eikä sortua siihen helpoimpaan, kippaamalla roskat naapurin, tässä tapauksessa puolison, tontille. Parhaiten taitaisi toimia parisuhteen kevätsiivouksessa se samainen hyvähenkinen talkooperiaate, jota noudatettiin aina muinoin keväisin. Koululuokkamme keräsi muovipusseihin huolellisesti jokaisen roskan, sen suuremmin analysoimatta kenen se oli ollut tai mistä paikalle pelmahtanut. Into ja yhdessä tekeminen loivat mahtavan tunnelman, aurinko antoi parastaan ja kun urakka oli kiitettävästi hoidettu, saimme palkkioksi pari laitelippua Linnanmäelle sekä hattarakupongin. Mikä riemu ja voittajan hymy, omilla teoilla aikaansaatu lopputulos. Olisikohan aika kaivaa jätesäkki parisuhteen talven aikana kertyneitä roskia ja kikkareita varten, pistää hanskat käteen ja aloittaa urakka yhdessä?

Suvin muita blogi-kirjoituksia

Suvi Solanto
suvi Ensitreffeillä mieheni kanssa vannoin etten ikinä menisi naimisiin, hankkisi lapsia tai taloa pellon laidalla. Nyt 3 poikaa, koira ja aviotaivaltakin on yhdessä tassuteltu ylä-ja alamäissä 11 vuotta.

Perustietoja: 35-vuotias monitoiminen yrittäjä, kotipaikka Helsinki