Solmussa

Pieksämäen avioliittoleirillä esikoisemme väkersi kaksi taidokkaasti mietittyä kaulakorua, molemmissa todella pitkä ketju. Yhtenä leiri-iltana hän esitteli niitä meille ja päätimme toisen olevan lahja koiravanhuksemme hoitajalle, kunhan ensin pääsisimme kotiin. Tuli mainituksi, että voisi olla hyvä idea säilöä korut niille tarkoitettuihin pusseihin eikä repun sivutaskuun. Seuraavana päivänä sieltä kuitenkin muistettiin penkoa nuo aarteet, hieman jo toisiinsa kieputtuneina ja löyhissä solmuissa. Oli vaikea erottaa mistä toinen alkoi ja mihin toinen päättyi. Kehoitin korujentekijää avaamaan epämääräisen mytyn, jotta saisimme ketjut erilleen ja siististi pakattua. Helpommin sanottu kuin tehty eikä tulosta syntynyt ihan minuuteissa. Puolisolla meni hieman jo käämit väkertämiseen ja hän tokaisi, että voisiko niitä setviä vähän myöhemmin, nyt oli kaikenlaista muuta agendalla ja pitäisi jo mennä.

Kotona muistin lahja-asian, kun koiranhoitaja oli tulossa palauttamaan avaimen. Meillä oli rajallisesti aikaa etsiä koru lukuisista matkatavaranyssäköistä. Onneksemme se löytyi suhteellisen vaivattomasti mutta epäonneksi jouduin toteamaan, että korut olisi todellakin pitänyt selvittää silloin kun se vielä oli huomattavasti helpompaa. Nyt pitkät ketjut olivat lukkiutuneet yhdeksi solmupalloksi, jonka ratkominen vaikutti vähintään Rubikin kuutiolta. Ensin kokeili lapsi, sitten toinen ja lopulta korukasa viskattiin eteeni tuskastuneen tuhahduksen saattelemana. Yritin itsekin ravistustekniikkaa, yleistä pyöritystä, pinseteillä ronkkimista, hermostunutta nykimistä ja lopulta mieleeni tuli jo leikata koko roska poikki, jos edes toinen koruista saataisiin sillä tavalla säästymään.

Ähistessäni viheliäisen ketjukaaoksen kanssa en voinut olla vertaamatta avioliiton symboliikkaa käsissäni olevaan metallimyttyyn. Avioliiton alussa on suorat sävelet, ketjut kimmeltävät ja houkuttelevat silittämään niiden uutuuttaan hohkaavaa pintaa. Jossain vaiheessa ketjut eivät mahdukaan olemaan jatkuvasti esillä vaan ne sysätään kiireen alta hieman syrjään. Samassa muodostuu ensimmäiset löyhät punokset ketjujen välille. Pienet kommunikaatiokämmit, epähuomiossa lausutut moukkamaisuudet tai toista loukkaavat valinnat. Nyt olisi niin helppoa vielä selvittää ketjut toisistaan ja nauttia taas korujen loisteesta. Niin usein kuitenkin päädymme siirtämään hieman epämiellyttävää ja tylsääkin puhdetta tulevaan ja viskaamme ketjut korulaatikkoon muiden joukkoon. Siellä ne saavat rauhassa muhia, kieppua ja takertua toisiinsa muodostaen aina vain kireämpiä ja kireämpiä solmuja. Kunnes jälleen olisi aika nostaa korut esille ja vain huomatakseen miten sekaisin ketjut voivatkaan mennä. Niitä ei saa selvitettyä pikakikoilla, ei rajuilla otteilla tai agressiivisella vetämisellä vaan on huokaisten hyväksyttävä, että tilanne on nyt tämä mutta mistäs lähdetään liikkeelle. Jaa, tämä näyttää lähtevän täältä, mitä jos hellävaroen koetan kieputtaa tätä lenkkiä löysemmälle ja joustan myös täältä toisesta päästä...

Välillä omakin parisuhde vaikuttaa olevan yksi iso solmumöykky, josta ei pääse puusta pidemmälle jos sinnekään. Molempia ärsyttää, turhauttaa, rakkaudenkielen sanakirja on pudonnut jorpakkoon ja tilanteesta koitetaan päästä rimpuilemalla tai oikopolkuja pohtimalla. Apua ja tietoa on kuitenkin aina tarjolla. Youtubesta löytyy käytännöllinen ohjevideo kuinka solmuun menneet kaulakorut selvitetään kätevästi öljyn avulla. Parisuhdesolmujen öljyä on meille ollut puolestaan avioliittoleireille osallistuminen ja puolisoa kunnioittava kohtelu arjessa. Harvemmin kai sitä monen tonnin kultakäätyäkään säilyttäisi eteisen sekatavaralaatikossa heijastinten ja koirankakkapussien seassa. Kullasta täytyy pitää huolta. 26.7.2015

Suvi Solanto
SuviSolanto
Ensitreffeillä mieheni kanssa vannoin etten ikinä menisi naimisiin, hankkisi lapsia tai taloa pellon laidalla. Nyt 3 poikaa, koira ja aviotaivaltakin on yhdessä tassuteltu ylä-ja alamäissä 11 vuotta.

Perustietoja: 35-vuotias monitoiminen yrittäjä, kotipaikka Helsinki

Suvin muita blogi-kirjoituksia