Valkoruusut aukeilee

Noinhan se runoilija taisi virteen kuvata kesän puhkeamista. Minulle ruusujen kukkaan puhkeaminen on varma merkki kesälomasta. Loma on minulle pyhä. Haluan, että ainakin kerran vuodessa on pitkä jakso jolloin oravanpyörä saa olla taka-alalla. Pidän kyllä työstäni, joskus jopa rakastan sitä. Silti tätä aikaa tarvitaan. Tarvitsen aikaa jolloin voin kävellä myöhäisenä aamuhetkenä keitetty kahvi kupissa, tutkien rauhassa pihamme kymmeniä ruusuja ja muita kukkia. Joku on joskus kysynyt mitä ajattelen. Vastaus on etten mitään erityistä. On aika hajanaisille ajatuksille.

Vaimoni kysyi pyöräretkellä juuri, että mitä toivon kesältä? Vastasin, että juuri tuota edellistä, mutta myös paljon yhdessä oloa. Odotan perheen yhteisiä lomamatkoja. Yksi odotus on myös Pieksämäen avioliittoleiri. Rakkauden pankkitili tarvitsee tällaisen erityisen lottovoiton tallentamisen vähintään kerran vuodessa. Sehän on selvää, että ei pelkästään yksi leiri riitä koko vuoden tarpeisiin. Mutta laajempaan vuosihuoltoon se riittää.

Nyt jo vuosien leirikokemuksella voin sanoa, että jokaisesta kesästä on jäänyt jotain käytäntöön. Jokainen kesä on myös aina muistuttanut jostain sovitusta käytännöstä. Muutosta tapahtuu parisuhteen parhaaksi.
Ihminen pitää muutoksista. Rakastamme kaikkea muuttamista, maalaamme seiniä, ostamme uusia tavaroita jne. , mutta ihminen ei pidä siitä, että joku yrittää muuttaa häntä.
Puolison muutosyritykset kariutuvat nopeasti. Mikäli muutokset tapahtuvat omasta halusta ja innosta ne toteutuvat. Tällaisia muutosoivalluksia me tarvitsemme, jotka koituvat meidän omaksi ja sen kautta parisuhteen parhaaksi. Rakastakaa jatkuvaa muutosta.

Muutokset vaativat syventyäkseen olemista. Sitäkin kesä tarjoaa onneksi. Nautitaan siis kesästä. Toivotaan muutoksia ja niiden syventymistä.

Marko Huhtala

Blogisti

Perheen isä, jonka harrastuksiin lukeutuu mm. puutarhanhoito. Työasuun kuuluu valkoinen panta, jota sokerinpalaksi kutsutaan.