Perheen synty

Nyt joulun allakin on hyvä muistella mennyttä kesää. Saimme olla luennoimassa Pieksämäellä Raamatusta parisuhdekirjana. Tuon 66 kirjan kokoelman sivuilla perhe on oleellisessa roolissa. Mikään inhimillinen ei ole vierasta pyhän kirjan perheille. Kaikkea sattuu ja tapahtuu.

Ensimmäisenä jouluna syntyi perhe. Kertomus täydentää sitä, mitä Raamattu oli puhunut vaimosta ja miehestä aivan ensimmäisillä sivuillaan. Marialla ja Joosefilla oli monta tuskaa matkassa. Ensinnäkään mikään tuon ajan kiivaan messiasennustuksen arvailuista ei osunut heidän kohdalleen. Satoja Daavidin suvun perheitä oli luetteloitu tulevan kuninkaan synnyttäjäperheiksi, mutta heitä ei. Juutalaisilla ei mennyt homma kuin Strömsössä. Ei mene aina uusien perheiden synnyssä näin tavallisilla kuolevaisillakaan.

Marian ja Joosefin pieniä riitoja tai suurempiakaan kärhämöitä ei sen kummemmin luetella. Varmasti niitä oli. Rahan puute, odotus, joka ei ollut ihan normaali ja niin edelleen. Näistä kertoo se, että Kaikkivaltias muutaman kerran astui kehiin aika vahvasti. Mököttämään siirtyneet puolisot saivat kesken mökötyksen jumalallisen viestin ja solmut aukesivat. Rukoustakin tarvitaan parisuhteessa.

Jumala siis syntyi keskelle aika hankalaa tilannetta ja Betlehemin yliopistollisesta synnytyssairaalasta puuttui hieman välineistöä. Onneksi kuitenkin King size -bed oli paikallaan, minne lapsi saatiin pehmeille oljille. Ainakin siedätyshoito heinänuhaa ja eläinpölyä vastaan alkoi heti. Eipähän lapsi niiden takia valvota vanhempiaan.

Parisuhde kuitenkin kesti muutokset. Ensin tuli nopea työkomennus Egyptiin. Rouva varmaan hyppi ilosta, kun tiesi kansansa vaeltaneen tuota reittiä 40 vuotta. Siinä tulisi jo eläkeikä vastaan. Onneksi luultavasti nyt selvittiin sillä tavallisella yhdeksän päivän vaelluksella, joka tuohon matkaan normaalisti meni.

Pyhällä perheellä riitti siis tahtoa selvitä kaikista mahdollisista rypyistä, jotka heidän avioliittonsa ensimmäisiin neljään vuoteen liittyivät. Onneksi he olivat tulisia juutalaisia ja osasivat ilmaista kaikki 143 tunnetta. Tämän verran niitä ainakin meidän jääkaapin ovesta löytyy. Heille oli varmasti luonnollisempaa tämä tunteiden rikkaus kuin vain se, että tuntuu joko hyvältä tai pahalta.

Paperi loppuisi ja lukijoiden kärsivällisyys, jos vielä kertoisin idän viisaista, uhrilampaiden kedolla laumaansa paimentaneista, viikkoja peseytymättä olleista paimenista. Kaikki tuli tilaamatta ja pyytämättä kuin entiselle pääministerille faksi ja vielä suoraan synnytyssaliin.

Kuitenkin perhe syntyi. Moni kakku kuitenkin päältä kaunis. ihmeellinen kertomus voi sisältää sen ihmeen, joka laskeutuu meidän useimmin vähemmän ihmeellisten ihmisten elämään kertomaan, että tahdolla selvitään toisia armahtaen ja itse armo omistaen.

Rakkauden täyteistä joulua!

Marko Huhtala

Blogisti

Perheen isä, jonka harrastuksiin lukeutuu mm. puutarhanhoito. Työasuun kuuluu valkoinen panta, jota sokerinpalaksi kutsutaan.