Miksi avioliittotyö kasvaa?

Miksi Parempi avioliitto ry:n tekemä avioliittotyö kasvaa?

Tämän blogini kirjoitan hyvinkin analyyttisestä näkökulmasta. Voi olla, että kirjoitan itselleni ja täysin omista itsekkäistä lähtökohdista. Moni lukija on kuitenkin samalla avioliittotyön ”asiakas” ja toisaalta vapaaehtoinen. Ehkäpä siis tällainenkin näkökulma kiinnostaa. Tukholman Santa Claran seurakunnan maineikas jo eläkkeellä oleva kirkkoherra Carl Erik Sahlberg nosti tietoisuuteemme takaisin yhdeksän ”teesiä”, jotka ovat tunnusomaisia kasvaville kristillisille yhteisöille.

Annan sinulle tehtävän: etsi tuoreimmasta Avec-lehdestä kommentteja, tapahtumia, palautetta jne ja sijoittele ne sitten seuraavien teesien alle ikään kuin todisteena, että tämäkin kohta toteutuu työssä. Itselläni tutkimusmatka vei myös tutkimaan yhdistyksen verkkosivuilta löytyvää strategiaa, visiota ja missiota. Laitoin muutaman ”teesin” alle löytämäni kommentin tai lainauksen viimeisimmästä lehdestä. Suluissa olevat sanat on poimittu kreikankielisestä Uudesta testamentista.

Vinkki: teethän tehtävän yhdessä puolisosi kanssa.

Hengellisen yhteisön olemukseen liittyvät asiat

I Elinvoimainen hengellinen yhteisö on avoin kaikille (ekklesia)

”Ei-uskovainenkin on kokenut olevansa hyväksytty . Tunnelma on ollut armollinen, avoin ja lempeä. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia -tunnelma ”

II Elinvoimainen hengellinen yhteisö välittää ja pitää huolta ihmisistä (diakonia)

”Parisuhdepuhelin kuuntelee kolmena päivänä viikossa”

”Tarvitsetteko tukiparia?”

” noin 100 perhettä, eli yksi kymmenestä pääsi osallistumaan tapahtumiin saamansa taloudellisen tuen turvin”

III. Elinvoimaisessa hengellisessä yhteisössä vallitsee rakkaudellinen yhteys (koinonia)

”Ryhmässä meno oli huikeaa jo alusta asti. Ryhmänohjaajat auttoivat omalla avoimuudellaan meitä olemaan avoimia”

”Oli ilo huomata ryhmässä, että yhdessä tässä taivalletaan ja saadaan tukea haastavassa tilanteessa, josta kuitenkin löytyy uusi suunta taas”

Hengellisen yhteisön sanomaan liittyvät asiat

IV. Elinvoimainen hengellinen yhteisö julistaa Kristusta (kerygma)

V. Elinvoimaisen hengellisen yhteisön tunnistaa sen jäsenten elämäntavasta (praxia)

VI. Elinvoimainen hengellinen yhteisö on valmis kärsimään asiansa puolesta (martyria)

Hengellisen yhteisön voimavaroihin liittyvät asiat

VII. Elinvoimainen hengellinen yhteisö rukoilee (liturgia)

VIII. Elinvoimaisessa hengellisessä yhteisössä maallikot kantavat vastuuta (missio)

IX. Elinvoimainen hengellinen yhteisö elää Pyhän Hengen voimasta (dynamis)

Siunattua syksyä kasvavan avioliittotyön parissa!

Marko Huhtala

Blogisti

Perheen isä, jonka harrastuksiin lukeutuu mm. puutarhanhoito. Työasuun kuuluu valkoinen panta, jota sokerinpalaksi kutsutaan.