Lopulta vastaus tulee aina

Olen saanut jo yli vuoden käydä keskusteluja erään kokeneen terapeutin, sielunhoitajan, mentorin ja työnohjaajan kanssa. Tunnin mittaiset hetket ovat vaellellet työn, elämän, sosiaalisten suhteiden, menneisyyden, tulevaisuuden jne. parissa. Mitään asiaa ei ole elämästä jätetty käymättä läpi. Vapauttavaa, kun yksi ihmisen elämää ja toimintaa rajoittava tekijä, eli häpeä on saanut täydellisen sivuroolin ja ehkä pilkahdus läsnäoloa on tullut elämään lisää.

Klassisempia lausahduksia on ollut rukoile, rukoile vaan mahdollisimman paljon, mikä nyt sitten on paljon? Loppukaneettina on ollut, lopulta vastaus tulee aina. Tuo keskustelukumppanini on salakuljettanut minuun tiettyä elämänasennetta ja armollisuutta. Rukous on muuttunut hengittämiseksi suorittamisen sijaan. Toden totta, vastaus tulee aina. Eri hetkenä kuin odotin, eri tavalla kuin odotin ja parempana kuin odotin.

Kaikkinaisen elämän sekasotkun keskellä rukous muuttaa ehkä eniten sitä, että tulee enemmän oikeita tekoja oikeaan suuntaan. Rukouskaan ei ole vastuunsiirtoa vaan vastuunottoa. Vastuuta otetaan rakkauden kaksoiskäskyn osoittamissa suunnissa. Rakkauteni Jumalaan syvenee, näen ja löydän itseni ja kykenen rakastamaan lähimmäistä kuin itseäni.

Avioliittotyön perusarvopohjassa on rukous. Rukous ei ole laastari, jolla voidaan lakaista kipeät asiat maton alle.  Rukous on moottori, joka oikean vaihteen kanssa saa tilanteen liikkeelle kohti hyvää vastausta. Rukouksen kautta suhde nousee keskiöön ja osapuolet lähtevät etsimään yhteistä tietä asioille. Lopulta vastaus tulee aina.

Rukoileminen vie meidät polun päähän. Tuolla polulla meistä kasvaa ihmisiä jotka kestävät sen vastauksen jonka Jumala on armossaan meitä varten valmistanut.

Siunatkoon teitä, meitä ja koko avioliittotyötä kolmiyhteinen Jumala Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Riemullista adventin aikaa!

Marko Huhtala