Ei niin pientä ojaa, ettei sinne oma lehmä sopisi

Avioliitto on kahden ”kauppa”. Tätä yhteistä sopimusta täytyy hoitaa ja tehdä töitä toisen kukoistuksen eteen. Vain tällä tavalla rakkaus voi pysyä. Näin jokseenkin asiaa määrittelee mm. rakkaustutkija Jason Lepojärvi. Tahto ja rakkaus nousee yhteisistä parisuhteen eteen tehdyistä oivalluksista ja niiden oivallusten soveltamisesta avioliiton arkeen. Isona tekijänä kaikessa yhteinen jakamaton aika.

Vaimoni kanssa pitämässäni luennossa (kuten monien muidenkin luennoitsijaparien luennoissa) on lauseita yhteisestä ajasta ja myös erillisyydestä. Mikä on minun aikaani kaiken keskellä? Miten paljon tarvitsen erillisyyttä ja omaa aikaa? Miten minun tulisi tuo aika käyttää?

Lentokoneessa kehotetaan pukemaan happinaamari ensin omille kasvoille ja auttamaan sitten vasta muita. Samoin uimahallissa kannattaa pukea uimapuku ensin itsensä päälle ja vasta sitten lapselle.

Minän eli itseni hoito on avioliiton kannalta yhtä tärkeää kuin yhteisen ajan vaaliminen ja parisuhteen hoito. Toki se tärkeysjärjestysluettelossa on omalla paikallaan, mutta ei sitä voi väheksyä.

Jo edesmennyt Aki Hintsa puhui kokonaisvaltaisesta itsensä hoitamisesta. Hänen jälkiään seuraavan yrityksen sivuilla asia määritellään näin:

”Monella arjen alueella on helppo elää reaktiivisessa tilassa, tulipaloja sammutellen. Eteen tulevista haasteista yrittää selvitä ilman proaktiivisuutta tai suunnitelmallisuutta”

Kestävän muutoksen saavuttaminen tarvitsee Hintsan mukaan ennaltaehkäisyä, yksinkertaisia muutoksia, pieniä ja säännöllisiä tekoja ja ennen kaikkea että oppisimme nauttimaan matkasta päivä kerrallaan.

Ns. Hintsan metodiin kuuluu Paremman elämän ympyrä, johon kuuluu fyysinen aktiivisuus, ravinto, uni ja palautuminen, liikkuvuuden ja kehon hallinta (biomekaniikka), henkinen energia ( = itseni, työn ja sosiaalisten suhteiden hallitseminen) ja yleinen terveys.

Tässä on varmasti kattava paketti siihen, miten itse voin voida hyvin. Toki monia osa-alueita saa ja kuuluukin tuossa paketista harrastaa yhdessä. Silti nuo kohdat ovat varmasti niitä asioita, jotka määrittelevät paljon sitä, mitä kuuluu minän hoitoon kokonaisuuden parhaaksi.

Käytännön esimerkki omasta elämästä. Olen huono huolehtimaan palautumisesta. Luulen edelleen olevani kuolematon ja jaksavaninio mitä vain. Seurauksena on innovatiivisuuden tyrehtyminen, tylsistyminen ja monet riidat puolison kanssa.

Kannattaa siis parisuhteenkin parhaaksi koettaa tunkea oma lehmä joka ojaan.

Marko Huhtala

Blogisti

Perheen isä, jonka harrastuksiin lukeutuu mm. puutarhanhoito. Työasuun kuuluu valkoinen panta, jota sokerinpalaksi kutsutaan.