Katso sen yli

26.8.2018 Tiia Brockman

Talvella avioliitossamme oli raskas jakso. Ovista ja ikkunoista alkoi arjen väsymyksen keskelle tulvia asioita, joita olisi ollut tärkeä käsitellä juuri siinä hetkessä puolison kanssa. Vanhat, käsittelemättömät, asiat kasaantuivat isoiksi nuoskantahkeiksi lumikasoiksi pihapolulle. Voimavarat olivat tiukilla. Tuntui, että ikkunoista näkyy vain harmaata toivottomuutta ja vuoren korkuisia ristiriitakasoja. Lämmityskin hajoili ja nurkista veti. Oli pakko aloittaa remontti: aloitimme tunnekeskeisen pariterapian.

Talven kylmissä hetkissä tuntui, että kesään on ikuisuus. Lämpö ei palaa pitkään aikaan. Mikä voisi auttaa? Täytyi ottaa käyttöön avioliiton arvokas apukonsti: katsoa vaikeuksien yli. Muistan, kun raskaiden hetkien keskellä mietin, että puolen vuoden päästä on elokuu. Silloin olemme käyneet kevään pariterapiaa ja kesällä avioliittoleirillä. Elokuuhun mennessä olemme remontoineet avioliittomme jo huomattavasti parempaan kuntoon ja talossamme on parempi asua. Se näky kannatteli minua. Synkkinä hetkinä näin sieluni silmin vaikeudet voitettuina ja meidät entistä vahvempina yhdessä.

Avioliiton voi ajatella isona kiinteistönä. Säännöllistä ylläpitoa vaativana, putkiremontteja ja kosteusvaurioita kehittävänä, haastavana investointina. Mutta myös arvokiinteistönä. Upeana vanhana rakennuksena, joka kannattaa korjata, vaikka vähän homettakin olisi päässyt syntymään. Ajattelin, että en halua räjäytystyömaata, joka hajottaa kaiken vuosien myötä rakennetun palasiksi. Haluan yrittää rakentaa arvokiinteistöä, vaikka se vaatii välillä pimeiden kellareiden kaivelua ja työläitä remontteja.

Antoisa ja vaativa pariterapia sekä raskas ja upea avioliittoleiri ovat molemmat olleet melkoisia remonttiurakoita, mutta tulokset ovat työmäärän mukaisia. Miten arvokkaalta ja kauniilta talomme tuntuukaan nyt kaiken aherruksen jälkeen. Yhdessä tehty työ on lujittanut meitä yhteen ja tuntuu turvalliselta tietää, että piilossa olevat rakenteetkin ovat nyt kestävämmät kuin koskaan aiemmin.

Nyt on elokuu. Homeiset villat on vaihdettu, lämpö on palannut, ikkunoista näkyy kukkia ja tuulessa huojuvia puita. Iso ja haastava työmaa on takana ja sen ansiosta koti tuntuu kodilta enemmän kuin ikinä. Kannatti katsoa yli harmauden ja haasteiden. Kannatti remontoida ja kärrätä kasoittain raskaita ristiriitakuormia pois. Sillä tässä on hyvä olla: yhdessä entistä vahvempina, rakkaani vierellä.

Eihän tämä rakas arvokiinteistömme valmis edelleenkään ole; pariterapia jatkuu vielä ja ajan myötä isompaakin remonttia varmasti taas pukkaa. Kodikas ja lämmin kotimme kuitenkin nyt on. Huoltoaika Järvenpään syysseminaariin on varattuna tuomaan lisää lämpöä viilenevän syksyn varalle.

Vaikeuksien keskellä minulle oli tärkeä tämä ajatus: katso vaikeuksien yli. Matka vaikeuksien keskellä käy työtä tehden ja rukoillen. Rankka ja pitkä remonttiurakkakin valmistuu aikanaan.

Tiian muita blogi-kirjoituksia

Tiia Brockman
tiia Nautin oivalluksista, keskusteluista, ymmärtämisestä, lukemisesta, viisastumisesta, kriiseistäkin ja uudelleen rakastumisesta omaan ja samaan puolisoon. Meidän perheen arkea värittää kolme muksua.