Pariterapia vs. avioliittoleiri

22.4.2018 Tiia Brockman

Avioliittoa voi kuvata autona. Uudella autolla huristelee muutaman vuoden sujuvasti huoltamattakin. Vuosien myötä huoltamisesta tulee kuitenkin tärkeää, ettei matkanteko ala takkuilla. Niin myös avioliitossa, avioliiton hoitaminen nousee vuosien myötä arvoon. Vaikka ensimmäiset vuodet olisivatkin sujuneet hyvin ilman säännöllistä huoltamista, pitemmän matkan taittaminen ilman huoltoa saa herkästi moottorin yskimään.

Meillä tulee tänä vuonna täyteen 10 vuotta avioon astumisesta. Yhteisiä kilometrejä on takana jo aika runsaasti. Vuosien varrella on tehty muutamia vuosihuoltoja antoisilla avioliittoleireillä. Tälle vuodelle osui meidän avioliittoon kuitenkin isompi remppa. Moottorinvaihto, suurempi ja kalliimpi huolto-operaatio, tuli tarpeeseen.

Peruutin alkukeväästä automme autotallin oveen avioelämän syntyjä syviä miettiessäni. Lähdin peruuttamaan autoa tallista ja pian kuului ikävä rusaus. Suksiboksi oli osunut autotallin oveen, jota en ollut muistanut nostaa täysin auki. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun aiheutin vahinkoa autollemme. Auton huolimaton peruutus johti siihen, että tarve avioliiton huoltamiselle konkretisoitui. Pian tämän jälkeen meillä oli varattuna aika tunnekeskeiseen pariterapiaan.

Olen vuosien varrella monesti miettinyt pariterapian ja avioliittoleirin yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia, mutta meillä on ollut kokemusta pelkästään avioliittoleireistä. Nyt meillä on vähän kokemusta myös pariterapiasta ja olen pohtinut lisää ajatusta avioliittoleiri vs. pariterapia. Meidän kokemus on vain yksi kokemus pariterapiasta ja leireiltä, mutta kerron pohdintoja sen pohjalta.

Avioliittoleirillä vertaistuki on tärkeässä roolissa. Pariterapiassa avioliiton mutkien tutkimista on ohjaamassa aiheeseen perehtynyt ammattilainen. Avioliittoleirillä avioliiton hoitamiseen uppoudutaan viikoksi. Pariterapiassa arki kulkee mukana käyntien välissä. Meidän perheen Pieksämäen avioliittoleirin hinnalla saa noin 12-15 tuntia pariterapiaa yksityiseltä puolelta. Vastaavalla hinnalla leirillä saa kymmeniä tunteja aikaa avioliitolle monipuolisten luentojen ja pienryhmän muodossa ja valmiit murkinat ja majoituksen koko perheelle.

Pariterapiassa keskitytään juuri meidän parisuhteeseen. Avioliittoleirilläkin toki keskitytään omaan parisuhteeseen, mutta jaetaan myös yhdessä kokemuksia ja tuetaan aviopareina toinen toisiamme. Pariterapiassa on mahdollisuus päästä yhdessä syvälle. Avioliittoleirillä on mahdollisuus nähdä laajemmalle ja käydä syvällä. Avioliittoleiri on perheen yhteistä lomaa ja monin tavoin kokemusrikas viikko, johon mahtuu myös uusien ihmisten kohtaamisia. Pariterapia on rauhallinen hetki arjen lomassa uppoutua yhdessä hetkeksi avioliiton kiemuroihin. Avioliittoleiri ja pariterapia, molemmat, tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden hoitaa avioliittoa.

Millaista kymmenvuotishuoltopakettia olemme liitollemme suunnitelleet? Sekä pariterapiaa että avioliittoleiriä. Meillä on nyt molemmista hyviä kokemuksia. Uskon, että näillä kahdella keinolla saadaan avioliiton moottori vaihdettua. Uudella moottorilla voidaan huristella seuraavalle aviovuosikymmenelle yhdessä iloisin mielin.

Miten sitten suksiboksimme kävi? Rakas mieheni sai sen korjattua kuntoon, vaikka epäilin, että tilanne on toivoton. Olen onnellinen, että boksi ei mennyt vaihtoon. Nyt se jää meille muistuttamaan siitä, miten korjaamiselle tuli tarvetta, mutta korjaaminen kannattaa.

Mitä olen oppinut? Avioliiton hoitaminen, huoltaminen, korjaaminen ja yhdessä vahvemmaksi rakentaminen kannattaa vieläkin enemmän kuin olin tähän ikään mennessä tajunnut. Olemme viime aikoina saaneet taas tehdä huikeita uusia löytöjä yhdessä. Mikä rikkaus ja rakkaus onkaan päästä lähemmäs omaa puolisoaan.

Tiian muita blogi-kirjoituksia

Tiia Brockman
tiia Nautin oivalluksista, keskusteluista, ymmärtämisestä, lukemisesta, viisastumisesta, kriiseistäkin ja uudelleen rakastumisesta omaan ja samaan puolisoon. Meidän perheen arkea värittää kolme muksua.