Avioliiton ansiomerkit

18.3.2018 Tiia Brockman

Eräänä päivänä puolisoni totesi pilke silmäkulmassa: "Mitä jos avioliitossakin jaettaisiin ansiomerkkejä?" Aluksi ajatus nauratti, mutta tovin päästä aloin miettiä, että mainio idea. Ansiomerkin myöntämisellä osoitetaan arvostusta ja annetaan kiitosta. Ne kaksi asiaa, jos mitkä, ovat tärkeitä avioliitossa.

Ansiomerkeistä ajatukseni liikkui partioon, jota poikamme harrastaa. Partiossa kasvu ja opitut asiat havainnollistuvat hienosti hihan merkkirivin kasvamisella ja sudenpennusta seikkailijaksi pääsemisellä. Avioliitossa voi unohtua ajatus, että avioliitto alkaa usein sudenpentuiässä, eikä taitomerkkejä vielä olekaan hihassa. Jos näkisimme selvemmin, että opittavia taitoja on paljon, ehkä avioliiton kasvu- ja kipukohdat olisi helpompi jaksaa.

Millaisia ansiomerkkejä avioliitossa voisi olla? Tässä muutamia ehdotuksia. Rakentava kommunikointi ristiriitatilanteessa oikeuttaisi ansiomerkkiin. Taidosta oppia kuuntelemaan puolisoaan empaattisesti myönnettäisiin ehdottomasti ansiomerkki. Puolison rakkauden kielen oppimisesta tai puolison huomioimisesta arjessa saisi merkin. Ansiomerkeissä olisi myös erilaisia tasoja, esimerkiksi hopeinen, kultainen ja timanttinen taso, taidon syvenemisen havainnollistamiseksi.

Miten ansiomerkit sitten myönnettäisiin ja annettaisiin? Oma puoliso saisi luonnollisesti myöntää ansiomerkin. Ehkäpä kerran vuodessa järjestettäisiin avioliiton juhla, jossa kuluneen vuoden aikana myönnetyt merkit ojennettaisiin. Siellä juhlistettaisiin vuoden aikana opittuja uusia taitoja ja sitoutuneisuutta. Tai sitten ansiomerkit voisi ojentaa hääpäivän vuosipäivänä. Onnellisina siitä, miten kuluneen vuoden haasteista on selvitty ja opittu taas paljon uutta.

Miten opittuja taitoja pidettäisiin yllä? Siihen on helppo vastaus – avioliittoleireillä. Leireillä opitaan uusia taitoja ja kerrataan vanhoja. Siellä on luonteva paikka saada vertaistukea avioliiton kasvun haasteisiin. Avioliittoleireillä on myös hyvä mahdollisuus käsitellä vaikkapa kommunikaation kultatason taitoja, jos hopeataso on jo ansiokkaasti hallussa.

Puolison kanssa treffeille lähtiessä ansiomerkit kiinnitettäisiin rintaan. Ansiomerkkien käytössä ajatus on, että ansiomerkit eivät painota henkilön omaa ansioituneisuutta, vaan niiden käytöllä osoitetaan kunnioitusta tilaisuutta kohtaan. Ajatus sopii ihanasti aviopuolisoiden kohtaamiselle. Ravintolassa treffeillä voisi huomata muitakin aviopareja syömässä ansiomerkit rintapielissä hohtaen. Nuorilla pareilla olisi ehkä vähemmän merkkejä ja vanhemmilla pareilla paidat olisivat jo täynnä merkkejä.

Kun seuraavan kerran lähdet puolisosi kanssa treffeille, kuvittele ansiomerkit puolisosi rintaan. Katso häntä lämmöllä ja näe avioelämän arjessa opittujen taitojen ja viisauksien heijastuvan ansiomerkeistä. Näin paljon olemme jo kasvaneet yhdessä ja voimme koko ajan oppia lisää. Ansiomerkkien aiheita ja syventäviä taitotasoja kyllä riittää.

Tiian muita blogi-kirjoituksia

Tiia Brockman
tiia Nautin oivalluksista, keskusteluista, ymmärtämisestä, lukemisesta, viisastumisesta, kriiseistäkin ja uudelleen rakastumisesta omaan ja samaan puolisoon. Meidän perheen arkea värittää kolme muksua.