Onnellisia ihmisiä

12.11.2018 Marko Huhtala

Onnellisuus on varmaan yksi elämän tavoitelluimmista asioista. Kukapa ei haluaisi olla onnellinen. Olen koettanut tänä syksynä tutustua hieman tähän teemaan. Aiheesta on kirjoitettu ja vuosisatojen saatossa lausuttu kaikenlaista. Yhden tutkimuksen mukaan onnellisuuteemme vaikuttavat 50-prosenttisesti geenit, 10-prosenttisesti olosuhteet ja 40-prosenttisesti muut asiat, eli ihmisen oma toiminta.

Raamattu opettaa yhdessä maailman tunnetuimmassa tekstissä eli vuorisaarnassa ikionnellisista eli autuaista ihmisistä. Jos saisin lottovoiton, olisin varmaan onnellinen ihminen. Kuinkahan moni on tätäkin mahdollisuutta onneen miettinyt. Veikkauksen tiedotteen mukaan heillä on 2 miljoonaa etuasiakasta, eli näitäkin onnentavoittelijoita löytyy. On kuitenkin tutkittu, että lottovoiton jälkeen onnellisuustaso palautui normaalille tasolle hyvinkin nopeasti.
Yksi asia on, joka selkeästi tuhoaa ihmisen onnellisuutta, ja se on avioero. Avioliittotyö onkin siis varsinaista onnellisuustyötä. Tunnettu onnellisuusprofessori Markku Ojanen antaa ohjeita onnellisuuteen. Hänen vinkkejä ovat seuraavat:
– Koeta olla ystävällisempi.
– Kiitä enemmän ja anna tunnustusta.
– Hoida kuntoasi.
– Pyydä anteeksi, kun on aihetta.
– Pidä huolta läheisistä ihmissuhteista.

Ohjeet eivät nosta rimaa kovin korkealle. Psykologi David Myersin mukaan onnellisuus on läpitunkeva tunne siitä, että elämä on hyvää. Mitäpä jos koettaisimme saada aikaan avioliitossa tällaisen läpitunkevan tunteen: elämä on hyvää. Ehkäpä tuo Ojasen lista voisi auttaa meitä onnellisiin avioliittoihin. Huomattavaahan siinä on se, että suurin osa asioista kääntää katsettamme omasta navasta poispäin ja ainoastaan yksi vetää omaa napaa lähemmäksi keskiötä tai selkärankaa.

Lyhyesti voisi todeta, että meistä tulee onnellisia suuntaamalla katseemme ja myötätuntomme läheisiin ihmissuhteisiin. Käytännön esimerkki voisi olla omasta perheestä. Innostun usein työstä niin, että unohdan muun maailman. Vaimoni kaipaa yhteistä aikaa eniten maailmassa kaikista rakkauden kielistä. Hän kokee jäävänsä ulkopuoliseksi ja yksin. Seurauksena on minulle se, että lähden huonolla omallatunnolla töihin, eli en siis koe kovin läpitunkevaa onnellisuutta, enemmänkin läpitunkevan ja pistävän katseen selkäni takana ja syystä. Kääntäessäni asian toisinpäin, eli huomioin ensin vaimon ja huolehdin hänen tarpeistaan voin lähteä vapain mielin onnellisena myös töihin.

40-prosenttisesti onnellisuuteen vaikuttavat siis muut asiat. Tampereen moottoritien varressa olevan Kiilto Oy:n mainoksessa kehotetaan huolehtimaan tulevaisuudesta ja muistutetaan, että siihen tulee vaikuttaa. Sama siis tässä, huolehditaan onnellisuudesta, onnellisista avioliitoista ja vaikutetaan niihin.

Markon muita blogi-kirjoituksia

Marko Huhtala

markoPerheen isä, jonka harrastuksiin lukeutuu mm. puutarhanhoito. Työasuun kuuluu valkoinen panta, jota sokerinpalaksi kutsutaan.