Yhteinen aika ja siitä yhdessä sopiminen on yllättävän iso juttu

3.5.2018 Marko Huhtala

Juuri tällä hetkellä monissa perheissä eletään kiireistä koulun, harrastusten ja erilaisten toimintojen päättymisen aikaa. Siirrymme vauhdikkaasta keväästä leppoisampaan kesäaikaan. Yhteinen aika koko perheellä lisääntyy radikaalisti.

Juuri nyt on aika sopia, miten vietämme yhteisen ajan. Mitä kukin tekee perheessä tai aviopuolisoina itsekseen ja mitä tehdään yhdessä. Itsestä ainakin tuntuu, että täytyy opetella kokonaan uusi vaihe taas muutamaksi kuukaudeksi. Yhteinen loma tai hieman leppoisammalla vaihteella menevä aika on tunnetusti suuri riski. Vuonna 2016 Suomessa solmittiin 24464 avioliittoa ja avioeroja tuli 13541. Piikki nousee avioeroissa kesän jälkeen. Avioliiton murheet on helppo haudata lasten harrastuskiireisiin, työhön, omiin harrastuksiin jne. Siirretyt murheet nousevat pintaan sitten kun istutaan saman pöydän ääressä.

Tästä syystä on hyvä sopia, miten vapaa-aikamme ja lomia vietämme. Ei myöskään ole pahitteeksi, että kaikkeen tähän kuuluu avioliiton kesähuolto leireilemällä. Kiireisen ajan yhteisen ajan puutetta on hyvä paikata ja korjata kesällä. Toisaalta on hyvä katsoa, miksi meillä oli niin kiire, että yhteistä aikaa ei ollut. Mikä ruuhkautti arkemme avioliittomme kustannuksella. En ole pessimisti, mutta jo tässä iässä on oppinut, että kiireinen syksy tulee taas. Osaisiko sitä tehdä jotain oikein kaiken kiireen keskellä.

Joku kysyi joskus, mitä järkeä on käydä joka vuosi avioliittoleirillä tai tapahtumissa. Tässäkin kokemus on opettanut, että on äärimmäisen hyödyllistä lähteä edes yhden hyvän päätöksen kanssa siihen elämän myllyyn, joka lomien jälkeen koittaa. Toisaalta on ihmeellistä, miten se hyvä päätös tahtoo unohtua aina ja joka vuosi. Joskus kaiken keskellä on auttanut myös sen muistaminen, että on olemassa hyviä työkaluja, joilla voi taistella kohti parempaa avioliittoa. Toivokin auttaa, kun tietää, että se on olemassa.

Taas kohta koittaa se aika, että tiedän, että meitä varten on varattu viikko avioliiton täyshoidossa. Eikä tänäkään vuonna ole puutetta siitä, mistä siellä vertaistukiryhmässä keskustellaan. Palaan otsikkoon. On iso juttu, että voi sopia yhdessä miten aikaamme käytetään. Vielä isompi juttu on se, että olemme yhdessä sopineet, että sitä käytetään piristämään, virvoittamaan ja parantamaan yhteistä avioliittoamme. Saakoon hyvä Jumala varjella niin, että samanlaisia sopimisia, toivoa ja eteenpäin menemistä tapahtuisi kaikissa suomalaisissa perheissä, niin, että yhteinen pysähtyminen toisi voimavaroja, eikä söisi niitä loppujakin pois.

Markon muita blogi-kirjoituksia

Marko Huhtala

markoPerheen isä, jonka harrastuksiin lukeutuu mm. puutarhanhoito. Työasuun kuuluu valkoinen panta, jota sokerinpalaksi kutsutaan.