Luottamuksen rakentaminen

25.3.2018 Marko Huhtala

Yksi avioliiton tärkeimpiä tekijöitä on luottamus puolisoon. Tätäkin osa-aluetta on mahdollisuus harjoitella ja harjoittaa. Mikäli pitäisi määritellä yksi syy, miksi avioliitot purkautuvat, se olisi luottamuspula. Luottamuksen seuraus on sitoutuminen. Sitoutumisesta seuraa tyytyväisyys. Sitoutuminen ja tyytyväisyys puolestaan syntyy huomioimisesta. Edellä mainitut viisaudet on poimittu DISK-analyysin esittelyteksteistä. Tuolla työvälineellä kehitetään johtamista ja nuo neljä kirjainta kertovat luonnetyypeistä ja johtamistavasta sekä reaktioistamme eri asioihin. Koetan tässä tuoda jotain siitä maailmasta soveltaen avioliittoon.

Luottamuksen elementit ovat: avoimuus, suoruus, luotettavuus ja hyväksyntä. Samat lainalaisuudet siis toimivat kaikessa ihmisen elämässä, niin työelämässä kuin avioliitossa ja perheessä. Avoimuus rakentuu vastaanottavaisuudesta, eli kuulemmeko toisen sanomiset ja ajatukset yhteisen avioliittomme hyödyksi. Toisaalta avoimuus on ilmaisukykyä, eli sitä toimiiko kommunikointimme.

Seuraava suuri etappi luottamuksessa on hyväksyntä, eli annammeko tunnustusta toiselle. Rohkaisemmeko toista ja kannustamme. Hyväksyntä on myös mitä suurimmassa määrin kunnioitusta, joka on toisesta välittämistä.

Luottamus on luotettavuutta, eli teemmekö asiamme hyvin ja laadukkaasti, osoitamme kehittyvämme. Luotettavuus on ennen kaikkea lupausten pitämistä. Joskus lupausten pitäminen on sen muistaminen, että olemme sanoneet tahdon.

Luottamuksen elementeistä yksi ehkä alussa mietintää herättävä asia on suoruus. Se on aukikirjoitettuna eteen tulevien ongelmien kohtaamista yhdessä avoimesti ja vilpittömyyttä eli oikeudenmukaisuutta suhteessamme.

Paljon tiivistyy muutamaan lauseeseen. Haastankin sinua ja teitä yhdessä pohtimaan ja avaamaan näitä sanoja niissä 15 tunnissa joka on yhteiseksi jakamattomaksi ajaksi suositeltava määrä viikossa.

Markon muita blogi-kirjoituksia

Marko Huhtala

markoPerheen isä, jonka harrastuksiin lukeutuu mm. puutarhanhoito. Työasuun kuuluu valkoinen panta, jota sokerinpalaksi kutsutaan.