Arjen vastarintaliike

18.2.2018 Marko Huhtala

Pidän omaa avioliittoani hyvänä. Olen tyytyväinen puolisooni. Parhaiten avioliittoamme kuvaavat hetket, jolloin olemme saaneet olla viikonlopun kahdestaan ja todeta, että viihdymme toistemme seurassa, meillä on kivaa yhdessä edelleen. Toki näidenkin hetkien yksi puheenaihe on ollut lapset. Juuri tätä kirjoittaessa kaipaan tällaista hetkeä, pieni irtiotto arjesta olisi tervetullut.

Influenssa ja pienet flunssanpoikaset ovat juuri kaataneet tulevan lomaviikon suunnitelmat. Juuri kun poikkeuksellisen kiireinen alkuvuosi olisi pitänyt katkaista lähtemällä hieman toisiin maisemiin, asiat saivat tällaisen käänteen. Tästä pettymyksestä kuitenkin selvitään tekemällä uusia suunnitelmia.

Arki on juuri nyt ihanaa. Samalla tuntuu, että arki on se sana, jonka haluan aina viimeksi kuulla. Ihanaan arkeen kuuluu meillä ihan kivat työt ja kolme lasta, jotka ovat aktiivisimmassa harrastusvaiheessa. Juuri tämä ihana arki usein tuntuu kaatavan kaiken.

Tarvitsemme ihanaa arkea vastaan taistelevaa vastarintaliikettä. Vastarintaliikkeen tärkein tehtävä on vetää meidät hetkeksi sivuun arjen moottoritieltä, huoltoasemalle. Vastarintaliikkeen tehtävä on muistuttaa, että ihanassa perhearjessa tärkeintä on puoliso, joka juuri nyt tarvitsee "jaksuhalin" (miesnäkökulmasta maailman ällöttävimmältä kuulostava sana).

Kirkasotsaisena nuorena miehenä sitä on kuvitellut kaikenlaisia ihmeellisiä asioita. Nämä kuvitelmat ovat liittyneet juuri arkeen ja nimenomaan perhearkeen. Sitten kun minulla on puoliso, en koskaan riitele hänen kanssaan. Olen aina loistava kasvattaja lapsilleni ja niin edelleen. Arki on kuitenkin osoittanut, että riidatonta rinnakkaiseloa on ainoastaan hautausmailla. Lisäksi olen saanut huomata, että minun ei tee mieli kauheasti kuvitella, että kirjoittaisin kirjan lasten kasvattamisesta ja siitä miten loistava asiassa olen. Keski-ikä
tuo kummasti realismia elämään.

Silti arki on ihanaa. Toimiakseen se kuitenkin tarvitsee vastarintaliikkeen järjestämiä lomamatkoja, jotka auttavat katselemaan omaa arkea ja avioliittoa hieman eri näkökulmasta. Näkökulmaksi riittää ihan hyvin suomalaisen kirkollisen järjestelmän rakennuttamat seurakuntaopistojen jumppasalien nurkat ja luokkahuoneet. Sieltä on hyvä katsella arkea perheessä ja avioliitossa, huomaten, että tällainen työ kannattaa. Siellä on hyvä käydä läpi itkien ja nauraen arjen yhteentörmäyksiä ja seikkailuja.

Kummallisesti parin päivän jälkeen moni asia alkaa näyttäytyä eri valossa. Alkaa arki maistumaan. Joskus pelkkä ajatus tällaisesta mahdollisuudesta auttaa jaksamaan ja antaa tulevaisuuden ja toivon.

Markon muita blogi-kirjoituksia

Marko Huhtala

markoPerheen isä, jonka harrastuksiin lukeutuu mm. puutarhanhoito. Työasuun kuuluu valkoinen panta, jota sokerinpalaksi kutsutaan.