Metatyöahdistus

20.8.2017 Marko Huhtala

Kesän avioliittoleiristä on jo kulunut jonkin aikaa. Leireillä vertaistuen ja luentojen kautta opittu joutuu nyt koetteelle. On myös aika muistutella niistä käytännön sovelluksista joita arkeen päätettiin leirikuplasta kuljettaa.

Arki on niin ihanaa, mutta joskus äärimmäisen raivostuttavaa. Moni arjen positiivinen asia kiepsahtaa nurin kiireessä ja väsymyksessä. Toisen huomioiminen on joskus helppo unohtaa ja laittaa päälle suorittamisvaihde. Sanat sitten kun on aikaa tai myöhemmin, ovat yhteisen onnen ylle tuomassa mustia pilviä. Voi kun osaisi elää hetkessä ja läsnäolossa.

Tässä blogissa teen taas julkista parannusta yhdestä asiasta puolisoni huomioimisen suhteen. Varmaankin aika monen miehen kanssa olen samassa rivissä tässä asiassa. Syksy nimittäin tuo ainakin lapsiperheeseen uusia ammatteja. Taksikuski, aikataulusuunnittelija, huoltopäällikkö ja pesulatyöntekijä ovat mm. näitä virkanimikkeitä jotka napsahtavat pyytämättä ja tilaamatta ansioluetteloon. Vaikka vielä osasta noista virkatehtävistä selviää, niin yksi tehtävä saa minut lamaantumaan täydellisesti. Tätä kaikkea johtaa metatyöpäällikkö.

Metatyöpäällikön tunnistaa siitä, että hän lukee jokaisen koulun toimittaman paperin ja sähköisten järjestelmän viestin tarkasti. Musiikkiopisto, jalkapalloseura, käsipalloseura, voimisteluseura, partio, seurakunta ja muut tuottavat paperilla ja sähköisesti melkoisen määrän informaatiota joiden hallitseminen on ainakin minulle tuskallista. Metatyöpäällikkö hoitaa tätä työtä salatusti. Ainoastaan joskus keittiön pöydän äärellä näkyy savupilvi joka johtuu koneiston ylikuumenemisesta.

Vaikka nyt olisi käynyt perusmiehen perusleirin ja korkean paikan harjoitusleirin, helpointa on esittää kiireistä ja syventyä omiin tehtäviin.

Tilanteessa tehdyt avioliittokoulun alokasmaiset mokat ovat yleisiä. Välitön ajatus on, että koska toinen osaa niin hyvin metatyöskentelyn, annan hänen toteuttaa kutsumustaan rauhassa. Vetäydyn sivummalle esim. sosiaaliseen mediaan etten turhaan läsnäolollani häiritse. Kolmanneksi asetan itseni moodiin, mihin kuuluu jatkuva kysely mihin aikaan, koska ja miten tänään hoidetaan taksikuljetus harrastuksiin jne. Tämä moodi pysyy päällä ja vielä keväälläkin minulle on täysi yllätys, että musiikkiopiston teoriatunti on tosiaan maanantaisin aina samaan aikaan. Neljänneksi en sitten muista huomioida metatyöpäällikköä metatyöahdistuksen keskellä käyttäen rakkauden kieliä huomioimisen apuvälineenä.

En tiedä miten monessa perheessä tämä metatyöahdistus pukkaa päälle kesälomien jälkeen ja aiheuttaa turbulenssia, mutta meillä ainakin.

Ai niin, se parannus koetan huomioida metatyöntekijän ja helpottaa hänen takkaansa. Katson ihan itse jääkaapin ovesta mitä tapahtuu ja mihin aikaan. Koetan opetella järjestelemään kuljetuksia ja johtamaan itseäni, en vain odota valmista työlistaa, josta muistutetaan joka päivä. Pieniä askelmia maailmalle, mutta suuria meidän avioliitossa.

Metatyö= kaikkea huomaamatonta työskentelyä perheen hyvinvoinnin hyväksi. Työala sisältää runsasta perehtymistä eri instanssien tuottamaan kirjalliseen materiaaliin ja asioiden suunnittelua ja järjestelyä niiden mukaisesti, niin että arki toimii sujuvasti. Työalan pakotettu päällikkö vastaa, että kaikki on oikeaan aikaan oikeassa paikassa, oikeat tavarat mukana ja siisteissä vaatteissa. Päällikön ominaisuuteen kuuluu, että hän mielellään jakaa vastuuta muillekin.

Markon muita blogi-kirjoituksia

Marko Huhtala

markoPerheen isä, jonka harrastuksiin lukeutuu mm. puutarhanhoito. Työasuun kuuluu valkoinen panta, jota sokerinpalaksi kutsutaan.