Mitä seinät pitävät sisällään?

9.7.2017 Marko Huhtala

Muutamien vuosien sisällä olemme surullisena nähneet monia eroja. Onnelliseltakin näyttävien parien parisuhde on edennyt eroon. Jää vain arvailuksi, mikä johti tilanteeseen. Tuota arvailua on turha pyörittää mielessä. Joku asia hiertää aina puolisoiden välillä. On sitten eri asia, miten tuo asia kehittyy niin suureksi, että vaihtoehtona on lähteä eri teille. Yksi asia, mikä edesauttaa tuon asian suurenemista on se, että se pysyy väärässä mielessä seinien sisällä. Vaikeat tilanteet tarvitsevat aina ulkopuolisia ihmisiä. Solmu voi aueta, kun uskaltaudutaan avaamaan tilannetta ja keskustelemaan asiasta. Taitaa olla niin, että parisuhteessa oletetaan ja annetaan asioiden olla. Yleensä ei jakseta edes enää kuunnella toisen hätää ja tuskaa tilanteesta. Meille miehille lienee aika tuttua ottaa puolustusvoitto torppaamalla toisen keskustelunaloitus. Tällöin se, että joku ulkopuolinen toimii "peliohjaajana" auttaa asioissa. "Nyt on sinun vuorosi kertoa, mitä mieltä olet asiasta" tai "miltä sinusta oikeasti tuntuu" , ovat kysymyksiä jotka avaavat tilannetta. Vapaa puhetila on ihmeellinen asia.

Olohuoneemme lattia on juuri tätä kirjoittaessa täynnä vaatekasoja - olemme lähdössä parisuhteen vuosihuoltoon Pieksämäelle. Luulen, että enää ei kukaan sukulaisista ja tuttavista ihmettele lähtöämme. Kenenkään mielestä tämä ei ole äärimmäinen hätähuuto vaan aito halu huolehtia säännöllisesti siitä, että parisuhde voisi hyvin. Luulen, että suurimpia opetuksia meille on ollut ensimmäisen leirimme kokemus avoimuudesta. Tulimme kuulluiksi kumpikin.

Tässä vuosihuoltotilanteessa muistutan itseäni ja muita avoimuudesta asioiden edessä. Parisuhdetapahtumat olemme kokeneet paikkoina, joissa asiat voidaan käsitellä niiden oikeilla nimillä. Kaikille on itsestään selvää, että seinien sisällä on monenlaista. Tuota maailmaa kannatta joskus avata. Rehellisyys ja avoimuus eivät maksa mitään, mutta niistä saatava voitto on suunnaton. Tämä kaikki sataa avioliiton laariin.

Kohta käynnistyy perinteinen vuosiveikkaus meidän perheessä. Mikä on se päivä, jolloin lapset alkavat jo suunnitella tulevan kesän leiriä. Äitinä ja isänä saamme antaa lupauksen, että seuraavanakin kesänä olemme Pieksämäellä tai jossain muussa parisuhdetapahtumassa. Asiaan vaikuttaa hyvä lastenohjelma ja kaverit, mutta ilmapiiri on ykkönen. Jos lapset näkevät, että vanhemmilla on hyvä olla, lapset kaipaavat tätä kokemusta ja leirin arkeen tuomaa satoa vuosi vuodelta.

Markon muita blogi-kirjoituksia

Marko Huhtala

markoPerheen isä, jonka harrastuksiin lukeutuu mm. puutarhanhoito. Työasuun kuuluu valkoinen panta, jota sokerinpalaksi kutsutaan.