Tavoitteena yksinkertainen lomamatka

6.1.2019 Markku Hapulahti

Toimin mielelläni meidän perheen matkatoimistona. Erilainen kutsuu tutkimaan. Rahat, aika, kohteet, siirtymiset, majoitukset, hiilijalanjälki – edes jonkinlaisen tasapainon löytäminen tarjoaa mielenkiintoisen haasteen. Tällainen selvittely latistaa kyllä hieman seikkailun makua, mutta kun yhtälöön lisätään lapset, niin muuttujia on jo kylliksi.

Suunnittelussa on pyrittävä näkemään maailma lineaarisena ja osiensa summana. Toimintavaihtoehtojen löytämiseksi on yksinkertaistettava ja täytettävä tuntemattomia kohtia päätelmillä. Huomaan ajattelevani samalla mekanistisella tavalla myös ihmisistä: Kun kaksi vanhempaa lastamme ovat käyneet Legolandissa, niin nyt on nuorimmaisenkin pakko päästä sinne. Saan kasaan mielestäni täydellisen matkan.

Valitettavasti maailma on tärkeimmiltä toiminnoiltaan kaikkea muuta kuin näin suoraviivainen. Kuvaavampia sanoja maailmasta ovat ´yhteen kietoutunut´, isossa mittakaavassa ´itseään korjaava´, mutta yksilön tasolla ´häiriöaltis´ ja ´ennakoimaton´. Tätä voi kutsua monimutkaisuudeksi, joka on tarkempi totuusväite maailmasta, ja siksi se kannattaisi nostaa osaksi suunnittelua. Lisätyönkin uhalla.

Kun sitten törmäämme asioihin, jotka ovat hankalasti ratkaistavissa tai edes määriteltävissä, niin takerrumme luontaiseen hallinnan tarpeeseemme; lisäämme sääntelyä, rajaamme vaihtoehtoja, toimimme niin kuin muualla tai annamme ajan hoitaa. Kiireessä ja informaatiotulvassa näillä keinoilla on paikkansa, mutta tällöin todellinen potentiaali ja vaikuttavuus jäävät hyödyntämättä. Meidän pitäisikin altistaa itsemme laaja-alaisemmin eri vaikutteille, ja kestää tässä epävarmuudessa niin kauan, että kaaokselta näyttävästä tuntemattomasta alkaa hahmottua säännöllisyyttä. Useimmiten näin tapahtuu, vaikka eihän sitä voi etukäteen tietää.

Miksi epäilisin matkasuunnitelmaani? Minullahan on jo riittävät perusteet, tietoa perheestämme ja kokemuksia menneistä matkoista. Matkani tuottaa sisältöä sekä aikuisille että lapsille kaikkein kustannustehokkaimmalla tavalla. Olen rakentanut valitsemistani palikoista parhaan ja yksinkertaisimman rakenteen. Mutta silti nousee aavistus, että olisiko keinoista tullut päämääriä, tai olenko havainnut kaikki tärkeät palat?

Ari ja Mona Riabacke rientävät apuun. He ovat luoneet päätöksentekopyramidin, jonka ensimmäinen ja tärkein askel on tuntea päätöksentekijä, ihminen. Seuraavaksi he tarkastelevat ihmistä yhteisössä ja tämän hetken tilannesidonnaisuuksia. Kun nämä näkökulmat on huomioitu, niin sitten kiivetään informaation ja teknologian huipulle. Riabackien mielestä valloitamme pyramidin huipulta alas, väärinpäin.

Hyvä on, kysytään sitten vielä perheeltä. Laadukkaiden vastausten varmistamiseksi esittelen aluksi oman suunnitelmani lennokkaiden videoiden saattelemana. Puoliso haluaa yksinkertaisen ja helpon matkan. Nuorimmainen kertoo innokkaasti metsään rakennetusta majasta, ja että onhan meillä aikaa käydä matkan ohessa sielläkin. Keskimmäinen tahtoo jalkapallopeliin, mutta kesäkuussa Euroopan sarjat ovat jo päättyneet. Vanhin haaveilee paikasta, jossa voisi vain olla, ja hänen mielestään ehkä Lapin mökeistä löytyisi tällaista rauhaa.

Monimutkaisuus ja demokratia ovat puhuneet, hiljaisuus laskeutuu. Olen koonnut kattavan informaation, mutta se ei näytä vastaavan mihinkään erityisen tärkeään tarpeeseen. Alkusokin laannuttua huomaan, että vasta nyt uusille ajatuksille ja yhteisille nimittäjille on annettu tilaa hahmottua. Kerralla ei tarvitse tulla valmista; monimutkaisuus vaatii kyllä toimimaan, mutta se ei vaadi yksityiskohtaisuutta. Perheessämme on sopiva sekoitus täysin ennakoimatonta laaja-alaisuutta sekä asiantuntemusta toteutusmahdollisuuksista. Ja kun resurssit eivät mahdollista kaikkea, niin me vanhemmat lopulta päätämme lasten puolesta. Puolison toivetta yksinkertaisuudesta ei voi ohittaa, mutta onneksi minulla on jo siihen yksi ehdotus.

Markun muita blogi-kirjoituksia

Markku Hapulahti
markku hapulahti m Merkitysten kintereillä. 42v, naimisissa 17v, kolme lasta, Riihimäeltä.