Tule hyvä arki kiireen keskelle

16.9.2018 Malla Tanner

Kiire astui kutsumattomana vieraana elämäämme. Päädyimme tekemään mieheni kanssa yhteisen päätöksen häätää hänet pois. Työelämä asettaa meille paljon vaatimuksia ja luo kiirettä elämään. Kaikkia voimavaroja ei voi kuitenkaan käyttää työhön. Se myös varastaa omaa aikaa, parisuhdeaikaa ja perheelle tarkoitettua aikaa. Työn määrää emme pysty vähentämään, etätöitä emme pysty tekemään eivätkä lapsemme ole enää niin pieniä, että heidät voisi ottaa mukaan työpaikalle. Päätimme aikatauluttaa kalenterimme niin, että sieltä löytyy omaa aikaa, parisuhdeaikaa ja perheaikaa.

Suomalaisen vapaa-aikaa ja parisuhteen tunnesuhdetta koskevien tutkimusten mukaan työssä käyvällä aikuisella on vapaasti kohdistettavaa aikaa 48 tuntia viikossa. Parempi Avioliitto ry:n toiminnanjohtaja Hanna Ranssi-Matikainen suosittelee 10 tuntia itselle ja 10 tuntia parisuhteelle. Ystäväni, jolla on kaksi pientä lasta, kysyi mistä nämä luvut on revitty koska koki niistä syntyvän kovat paineet. Pari päivää asiaa mietittyään hän kuitenkin totesi, että ehkä parisuhdeaikaa voi ottaa illasta, kun lapset on saatu nukkumaan. Erityisesti pikkulapsiaikana myös omaa aikaa on tärkeää viettää joustavasti vuorotellen. Mikäli toinen vanhemmista on valvonut öitä lapsen kanssa niin on reilua, että puoliso herää viikonloppuisin aikaisemmin lapsen kanssa jotta toinen saa nukkua pitempään.

Muistan palkanneeni meille MLL:stä lastenhoitajan torstai-iltaisin kahdeksi tunniksi, kun lapsemme olivat pieniä jotta pääsimme mieheni kanssa treffeille. Minun ei ollut helppo lähteä ja jättää lapsiamme vieraan hoidettavaksi ja heittäytyä mieheni syliin pariksi tunniksi. Toisinaan se oli jopa kiusallista, mutta tunteet palasivat pikkuhiljaa kahdenkeskisen ajan, sanojen ja tekojen kautta. Se oli ainoa tapa hoitaa meidän parisuhdetta, omaa jaksamistani ja vanhemmuuttani. Sen takia meidän motto on, että hyvä parisuhde on lapsen koti. Vanhempien keskinäinen vahva, rakkaudellinen suhde on kaikkein suurimpia lahjoja, mitä voimme antaa lapsillemme. Lapsille syntyy syvä turvallisuudentunne, kun he tietävät, että äiti ja isä pysyvät yhdessä hyvinä ja huonoina aikoina, työstävät vaikeuksia ja ratkovat erimielisyyksiään yhdessä.

Nykyään kun lapsemme ovat jo isompia niin meillä on parisuhdeaikaa iltaisin ja aamuisin. Viikonlopun aloitamme kaksin kuntouintiryhmässä. Huomaamme, että tunnesuhteemme pysyy lämpimänä, kun otamme käyttöön kahdenkeskisen ajan, myönteiset sanat ja fyysisen kosketuksen. Olivatpa lapsemme kaksi- tai kaksikymmentäkaksivuotiaita, he haluavat meidän rakastavan toisiamme eivätkä vain pysyvän yhdessä. He näkevät teeskentelyn läpi. He kiinnittävät huomiota siihen, miten puhumme toisillemme: kuuntelemmeko toisiamme vai esitämmekö vaatimuksia, puhummeko toisillemme rumasti vai osoitammeko kunnioitusta, arvostammeko vai arvostelemmeko toisiamme. He huomaavat kosketukset tai niiden puuttumisen. He näkevät, miten ilmaisemme suuttumuksemme, ja seuraavat sitä, miten ratkaisemme ristiriidat. He sisäistävät sen, miten pyydämme anteeksi, tai sen, ettemme koskaan myönnä olevamme väärässä. He huomaavat, kannammeko kaunaa vai annammeko toisillemme anteeksi.

Meille tärkeää on myös perheaika. Erään oppaan mukaan sitä olisi hyvä olla vähintään 1 tunti viikossa. Päätimme pyrkiä tähän tavoitteeseen ja viimeksi olimme yhden lapsen toiveesta Sushi-ravintolassa. Tärkeää tässä on juurikin se lapsen toive, että lapsi osallistetaan kertomaan mitä hän toivoisi, että tekisimme yhdessä. Joka viikko tämä perheaika ei toteudu, mutta yritämme parhaamme. Olemme pyrkineet myös siihen, että käytämme aikaa tehdäksemme jokaisen lapsen kanssa kaksin sellaista mikä on hänen mielestä hauskaa. Eilen olin nuorimman lapsen kanssa uimassa ja mieheni käy yhden pojan kanssa säännöllisesti pelaamassa jääkiekkoa ja toisen kanssa salibändyä.

"Elämä ei ole vain menemistä ja tulemista. Elämä on olemista, jakamista, rakkautta isosta laarista. Voimallista ja taivaallista." (Sinulle, Heli Kolho ja Tuula Turunen)

Mallan muita blogi-kirjoituksia

Malla Tanner
malla2Naimisissa vuodesta 1998 ja kolmen aktiivisen pojan äiti. Perheessä myös walesingspringerspanieli Kaisa. Harrastukset salibändy, pyöräily, syvävenyttely, hiihto, melonta, lukeminen ja kirjoittaminen.

Malla on monitoiminen assistentti, ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja parisuhdeblogisti.