Miltä tänään tuntuu?

20.5.2018 Malla Tanner

Tunteet ovat kovin laajoja ja abstrakteja. Joskus tunteita on hyvin haastava paitsi tunnistaa myös pukea niitä sanoiksi. Tästä syystä tunteiden kuvaaminen visuaalisin keinoin on hyvin merkityksellistä. Minulle ja miehelleni on opetettu erilaisissa parisuhdetapahtumissa tunteiden tunnistamista ja sanoittamista mm. tunnekartan ja kirjoittamisen avulla. Tunnekartassa esimerkiksi päätunteita on yhteensä 9 ja jokaisen alla on lukematon määrä alatunteita, joita meidän on välillä vaikea arjen ja kiireen keskellä hahmottaa. Visuaalisena ja näköhavaintoja tekevänä ihmisenä tarvitsenkin kuvia sanoittaakseni tunteitani.

Niinpä ostin Jukka Hukan tunnekortit, jotka on tarkoitettu lapsille. Korttipakassa on yhteensä 12 tunnekorttia, joita olen testaillut lasten kanssa koska ne ilmentävät jotain 4–7-vuotiaiden lasten yleiseen sanavarastoon ja käsityskykyyn kuuluvaa tunnetilaa. Olen ollut yllättynyt siitä kuinka hyvin lapset osaavat niitä käyttää, jopa paremmin kuin me aikuiset. Omien tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen edistää tunnetaitojen kehittymistä.

Tänä aamuna mieheni vastaili minulle koppavasti ja tunnusti olevansa ärsyyntynyt eikä mikään huvittanut. Huokaisin ja ajattelin, että miten tästä päivästä nyt selvitään. Otin ostamani tunnekortit esiin ja pyysin miestäni valitsemaan kortin, joka kuvaa hänen tämänhetkistä tunnetta. Hän nosti kortin, jossa oli koiran kuva ja sana viha. Hän nosti myös toisen kortin, jossa oli kolme apinaa, joista yhdellä oli kepin kärjessä kolme vaahtokarkkia ja kahden muun apinan kepissä ei ollut mitään. Tässä kortissa luki epäreiluus. Hän kertoi minulle konkreettisesti, mistä tilanteista nämä tunteet nousevat. Minä kuuntelin ja hän tuli kuulluksi.

Katsoin korttipakkaa, nostin omat korttini ja kerroin hänelle, että kun sinä olet vihainen ja tiuskit tai et vastaa minulle niin minä huolestun, pelkään ja suren mikä johtaa yksinäisyyteen ja ulkopuolisuuteen. Yleensä tällaisessa tilanteessa ihminen valitsee joko taistelun, pakenemisen tai eristäytymisen. Aiemmin olisin valinnut pakenemisen tai eristäytymisen, jolloin mieheni ryhtyi taisteluun. Enää emme toimi näin. Katsoimme toisiamme pitkään ja ymmärsimme, että lasten tunnekortit käynnistivät negatiivisten tulkintojen ja riitelyn sijaan rakentavan keskustelun. Korttien avulla osasimme nimetä tunteitamme ja käsitellä niitä paremmin. Abstraktilta tuntuva tunne saikin konkreettisen muodon. Tämä päivä ei päättynytkään riitelyyn vaan kykyyn tuntea empatiaa. Päivän päätteeksi mieheni nosti kortit ilo ja rakkaus.

Mallan muita blogi-kirjoituksia

Malla Tanner
malla2Naimisissa vuodesta 1998 ja kolmen aktiivisen pojan äiti. Perheessä myös walesingspringerspanieli Kaisa. Harrastukset salibändy, pyöräily, syvävenyttely, hiihto, melonta, lukeminen ja kirjoittaminen.

Malla on monitoiminen assistentti, ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja parisuhdeblogisti.