Loman tähtihetket

7.8.2016 Malla Tanner

Hääpäivä

Ensimmäinen lomapäivä oli hääpäivämme. Perinteiseen tapaan otimme eväät ja lähdimme joelle melomaan. Päivä oli enimmäkseen aurinkoinen, vettä alkoi satamaan vasta kun olimme syöneet sienikeiton, leivän ja teen määränpäässä. Appi haki meidät melonnan päätteeksi mökille saunaan ja anopin valmistamalle illalliselle. Päivän kruunasi Instagrammissa esikoisen julkaisema hääkuvamme ja sen alla teksti: "mun vanhemmat meni naimisiin 18 vuotta sitten ja edelleen onnellisesti yhdessä. Parhaat vanhemmat ja esimerkin antajat. Toivottavasti itse yltää joskus samaan."

Eurooppaan

Viime syksynä kirjoitin blogin "Yhteinen haave", jossa haaveilin alppimatkasta. Pari päivää hääpäivämme jälkeen perheemme auto lähti huristamaan kohti Itävallan Bad Gasteinia. Ajoimme autolla kohti alppikyläämme Via Balticaa pitkin Viron, Latvian, Liettuan, Puolan ja Tsekin kautta. Yövyimme menomatkalla laivalla, Kaunasissa ja Oswiecimissä sekä paluumatkalla Krakovassa ja autossa. Yhden yön tosiaan nukuimme autossa koska emme löytäneet majoitusta kahden aikaan yöllä ilman toimivaa navigaattoria. Nukuimme puoli tuntia minkä jälkeen jatkoimme matkaa sumuisessa säässä kohti Riigaa, jonne saavuimme klo 06:00. Sieltä jatkoimme edelleen matkaa kohti rannikkoa, jossa nautimme piknik-aamupalan. Hetken päästä olimmekin jo Pärnun hiekkarannalla, jossa pääsimme uimaan ja ottamaan aurinkoa.

Bad Gastein – vesiputouskylä

Bad Gasteinin kylässä sain nähdä kauniita vesiputouksia, vuoria, alppitaloja, kirkkoja, kukkia, hevosia, lehmiä. Sain hengittää raikasta vuoristoilmaa ja juoda mineraalipitoista vettä suoraan hanasta. Vedellä kerrottiin olevan terveyttä edistäviä vaikutuksia joten sitä juotiin runsaasti aamuin illoin. Tunsin kiitollisuutta tästä kauniista kylästä, luonnosta, hyvästä ruoasta ja ystävällisistä ihmisistä sekä tietysti perheestä ympärilläni.

Kiireettömyys ja läsnäolo

Ennen lomaa tein kolmen viikon ajan 11-tuntisia työpäiviä. Näin mieheni ja lapsemme aikaisin aamulla ja myöhään illalla. Kärsin tilanteesta ja yritin väsymyksestä huolimatta keskittyä lapsiin aina kun näin heitä tai puhuin heidän kanssa WhatsAppissa. Suositus 15-tuntisesta kahdenkeskisestä ajasta mieheni kanssa jäi haaveeksi. Kauan odotettu loma sitten alkoi ja vihdoinkin sain kokea kiireetöntä aikaa mieheni ja lastemme kanssa. Saimme nauttia yhdessä niitty,- joki ja alppivaelluksesta sekä pyöräilystä. Yhteinen tähtihetkemme oli gallupin mukaan huipulle pääseminen 2300 metrin korkeuteen, siellä 140 metrin pituinen riippusilta sekä vapaana olevat alppihevoset, jotka ympäröivät meidät. Saimme mahtavia maisemakuvia sekä ylhäältä että alhaalta. Valokuvauksesta kiinnostunut poikamme otti miehestäni ja minusta huipulla kuvan, jossa seisoimme käsi kädessä toisiamme katsoen alppimaisema taustalla. Kuva konkretisoi sen kauniin maiseman ja hetken, jonka saimme yhdessä kokea. Toivottavasti saan vielä ikuistettua tuon kuvan kehyksiin seinällemme.

Parisuhde on lasten koti

Kysyin mieheltäni mikä oli parasta lomalla. Hän vastasi, että kiireettömyys ja riidattomuus. Kauniissakaan paikassa ei ole kiva olla, jos siellä riidellään ja hosutaan. Niinpä sovimme aina ennen jokaista vaellusta, että se joka väsyy ensin, sitä kannustetaan ja tuetaan ymmärtäen ripauksella huumoria. Näin vältyimme riidoilta. Ei enää edes tee mieli riidellä, kun parisuhde on uudistunut mikä näkyy kaikessa tekemisessämme ja olemuksessamme – se on kumma juttu koska aikaisemmin riidat olivat meidän perheessä pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Lapsetkin ovat tämän huomanneet kuten blogin alussa toin esille esikoisemme sanat: "parhaat vanhemmat ja esimerkin antajat". Meidän liitto ei ole aina ollut hyvä ja olen pelännyt, että lapset ovat saaneet siitä traumoja, mutta esikoisen sanat hääpäivänämme osoittivat hänen arvostavan sitä, että käsittelimme asiat emmekä luovuttaneet. Ikinä ei siis ole myöhäistä korjata asioita. Se minkä mallin annamme lapsillemme, voi vaikuttaa kauas yli sukupolvien. Sillä on merkitystä kuinka kohtelemme toisiamme, olimmepa missä tahansa, kotona, työpaikalla, sukulaisilla, harrastuksissa. Sillä on merkitystä kuinka puhumme toisillemme ennen nukkumaanmenoa ja herättyämme. Myös tulemisen ja lähtemisen hetket ovat erityisen herkkiä, erityisesti kiireen ja koettelemusten keskellä.

Lainatakseni Matteusta, jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan. Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu. Hyvä ihminen tuo hyvyytensä varastosta esiin hyvää, paha ihminen pahuutensa varastosta pahaa. Matt.12:33-35

Mallan muita blogi-kirjoituksia

Malla Tanner
malla2Naimisissa vuodesta 1998 ja kolmen aktiivisen pojan äiti. Perheessä myös 3-vuotias walesinspringerspanieli. Harrastukset syvävenytys, melonta, pyöräily ja hiihto.

Perustiedot: monitoiminen assistentti ja työnohjaaja, kotipaikka Lohja.