Hiekkaa

"Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi. Ja rankkasade lankesi, virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri". (Matt.7:24)

Oletko sinä tyhmä mies? Näin valitettavasti on, jos olet rakentanut avioliittosi hiekalle eli tunteiden varaan.
Tietyn tunnevirityksen ylläpitäminen on yhtä epätoivoista puuhaa kuin hiekkakakun vartioiminen. Jollei sitä jyrää naapurin saapas, se rapautuu ennen pitkää sateessa ja tuulessa.

Toisaalta elämä sykkii hiekassa ja mullassa. Mitä olisi yhteinen elämä ilman tunteita? Niiden viestejä on kuunneltava ja niitä on opittava tunnistaman ja nimeämään, mutta niiden varaan ei voi rakentaa.

Olin mielestäni hyvä tunneilmaisija. Saatoin sanoa puolisolleni: "Minusta tuntuu siltä, ettet ole kiinnostunut minusta." Ihmettelin, minkä vuoksi mieheni ei vaikuttanut vastaanottavalta. Avointa tunneilmaisuahan leirilläkin opetettiin.
Myöhemmin opin, että olin kertonut vain mielipiteitäni, tulkintojani enkä puhunut lainkaan omista tunteistani. Ne olivat jossain syvemmällä.
Jakaessamme vain ajatuksiamme tunteemme jäävät sisimmän syövereihin. Siellä ne paisuvat, pakahtuvat ja pakastuvat. Usein jumittaa. Joskus on ihan niinkuin olisi vaikea hengittää. Ei saa kiinni siitä mistä pitäisi. Toisaalta jokin pieni ärsyke saattaa räjäyttää koko paketin missä ja milloin tahansa. Rakentavasta tunneilmaisusta ei silloin ole kyse. Arvaamaton käytöksemme aiheuttaa hämmennystä sekä itselle että muille.

Miten minun olisi pitänyt muuttaa tulkintani tunneilmaisuksi? Kaipaan läheisyyttäsi. Ydinasia ei ollutkaan puolison välinpitämättömyys vaan minun tunteeni: kaipaus. 23.3.2015

Ulla-Maija Lammi-Ketoja Ulla-MaijaLammi-Ketoja Elämäni lukuina:106,34,54,26.
Asun Kirkkonummella.
Kuuntelen ihmisten tarinoita ja kirjoitan niitä lehtiin.