Kodin tuholaisista

"Kun tuholaisia ilmaantuu, ryhdy niiden torjuntaan heti. Ensimmäiseksi yritä selvitä kotikonstein", tietää Uusi jokanaisen niksikirja vuodelta 1986. Sen mukaan parasta on se, kun yrität torjua ennalta ja huolehdit siitä, että kodin jätehuolto tulee hoidetuksi asiallisesti.
Sain kyseisen kirjan kauan sitten anopiltani lahjaksi. Esikoistyttäremme, joka oli silloin nelivuotias, oli siihen myös kovin ihastunut. "Lue kodin tuholaisista", hän sanoi usein kantaessaan kirjaa lukuhetkeemme. Myöhemmin olen itsekin monesti palannut kirjaan ja tuholaisia käsittelevään lukuun. Olen huomannut, että kirjan opetus pätee myös avioliiton hoidossa.
Aviosuhdettakin voivat tuholaiset vaivata. Riesana saattavat olla "turkiskuoriaiset, jotka jättävät jälkeensä pienenpieniä reikiä". Tai "rohmukuoriainen, joka ahmii sekä tekstiilejä että elintarvikkeita".
Raivonpurkaukset aiheuttavat reikiä suhteeseen. Luottamus murentuu ja toisen täytyy olla aina varuillaan. Halveksiva kritiikki on kuin rohmukuoriainen, joka syö kaiken minkä edessään näkee. Tunnesuhde näivettyy. Puolisoitten välinen yhteys on hetken päästä kuin kitukasvuinen viherkasvi, joka ei edes aavistuksenomaisesti heijasta väriä ja tuoksua, joka sillä alun alkaen oli.
Ärsyttävä käyttäytyminen on kuin sokeritoukka, ylimääräinen ja rasittava luikertelija, joka häiritsee ja josta on päästävä eroon.
"Sokerimuurahainen on keittiöiden harmittava vieras. Se ei pilaa elintarvikkeita, mutta kerran taloksi päästyään sitä esiintyy komeroissa kaikkialla, missä on vähänkin makeaa. Hävittäminen onnistuu, jos löytää pesän, joka on usein kivijalassa tai talon alla." Itsekkäiden vaatimusten pesä voi olla syvällä asenteissa.
Jos avioliiton tukikudoksia syö vaatekoi eli epärehellisyys, koko luomus kaatuu kasaan eikä sillä ole enää, mihin tukeutua. Kohta kumpikaan osapuoli ei tiedä, mikä on totta ja mikä tarua. Peittääkseen valheen jäljet on usein valehdeltava lisää.
Monenlaiset muutkin tuholaiset voivat jäytää avioliittoa ja niiden poiskitkemiseksi on nähtävä vaivaa ja tehtävä työtä. Romanttinen rakkaus voi elää vain liitossa, jossa tuholaiset on poistettu, niiden syntymistä ennaltaehkäistään ja jätehuolto on suuren puhdistajan hoidossa.
Ulla-Maija Lammi-Ketoja Umma Elämäni lukuina:106,34,54,26.
Asun Kirkkonummella.
Kuuntelen ihmisten tarinoita ja kirjoitan niitä lehtiin.