Onko rakkaus kuollut?

18.11.2018 Ulla-Maija Lammi Ketoja

Voimme ajautua tilanteeseen, jossa elämämme kuormittuu ja arjen haasteet käyvät ylivoimaisiksi. Suhteemme tulehtuu. Hetken kuluttua se on kuin palohaavan saanut iho. Pienikin hipaisu sattuu ja usein kohtaamisyritykset epäonnistuvat. Ylikuormitustilassa vain lisäämme hajottavaa käyttäytymistä. Koemme yksinäisyyttä, silti ohitamme tunteet ja alamme syyttää toista. Pettymys kasaantuu sisimpään. Rakennamme ympärillemme paksua haarniskaa, että mikään ei tekisi kipeää. Voimme erheellisesti luulla, että rakkaus on väliltämme kuollut. Saatamme sen sanoittaakin toiselle: "En rakasta sinua enää."

Kaikkivaltias Jumala ei ole tehnyt avioliittoa varten kuitenkaan mitään pliisua suunnitelmaa. Hän sanoo sanassaan, että rakkaus on väkevä kuin kuolema, sen kiihko on tuima kuin tuonela. Sen hehku on kuin tulen hehku, Herran liekki. Suuret vedet eivät voi rakkautta sammuttaa, virrat eivät voi sitä tulvaansa hukuttaa.

Jumala ei jätä koskaan mitään kesken eikä mikään tilanne ole hänelle mahdoton. Jesajassa hän kuvailee apuaan: "Jos kuljet vetten halki, minä olen sinun kanssasi, jos virtojen poikki, ne eivät tempaa sinua mukaansa. Jos kuljet tulen läpi, et kärvenny eikä liekki sinua polta."

Kysymys on siitä, mitä itse valitsemme. Kyynistymisen sijaan meidän olisi riisuttava yltämme se paksu panssari ja murruttava toistemme ja Jumalan edessä. Nöyryys, vaikka se ei olekaan muotia, kannattaa. Anteeksiannon kautta käy tie uuteen vaiheeseen, voittoa kohti.

Les Wheeldon kirjoittaa: "Rakkaus ei kykene pahoihin ajatuksiin ja niinpä se ei vajoa synkkyyteen, vaikka saattaakin tulla murheelliseksi. Rakkaus ei koskaan luovuta, vaikka asiat menevät vikaan, rakkaus jatkaa aina aktiivisesti kustakin tilanteesta."

Anteeksiannon ilmapiirissä kovempikin kuori alkaa murentua, vaikka olisi jo vähän ruostunut. Itse asiassa "en rakasta sinua enää" tarkoittaakin syvimmiltään: "Kaipaan sinua, olen niin yksin. "

Ulla-Maijan muita blogi-kirjoituksia

Ulla-Maija Lammi-Ketoja umma Naimisissa, neljä aikuista lasta.
Asun Kirkkonummella.
Kuuntelen ihmisten tarinoita ja kirjoitan niitä lehtiin.