Kompastuskiviä

10.6.2018 Ulla-Maija Lammi Ketoja

Lomalla on mukava keinutella kumiveneessä meren pehmeillä aalloilla. Kesäelämä on erilaista kuin arjen taival, mutta lomailuun saattaa sisältyä myös kiperiä tilanteita.

Saaressa kuuluu vasaran pauke. Puumaja on rakenteilla korkealle männyn oksalle. Nopeana odotan sen valmistuvan piankin. Siinä menee monta päivää. Mies katoaa aamulla kuin töihin lähtisi. Luolaan menemisestä ei tässä voi puhua, koska hän keikkuu paljaan taivaan alla puunlatvassa. Päivän mittaan mieleen kasaantuu monenlaista jaettavaa. Käyn kertomassa kuumimmat kuulumiseni puun alla. Korkealla tuulee, eikä sinne kuulu hyvin. Kosketuspintamme jää ohueksi.

Kun puoliso rakentaa puunlatvassa majaa, on hyvä huolehtia siitä, että se on näkö- ja kuuloetäisyydellä.

Mökkielämämme haasteellinen kulminaatiopiste on siivouspäivä. Pakkaan tavaroita terassilla ja lapset tekevät touhujaan. Sisältä kuuluu vinha harjan huiskinta. Ohjeistan jälkikasvua jo venettä kohti luodakseni vaikutelmaa, että piankin lähdettäisiin. Kunnes takanani tulee hiljaisuus. Harja on pysähtynyt.

Kun puolisosi vielä siivoaa mökkiä, älä kehota lapsia menemään veneeseen.

Perheen Lapinreissusta koirakin nauttii, se tiiraa poroja kuono kiinni autonlasissa. Miehelleni ja minulle tulee kuitenkin eripuraa, keskustelemme kiivaasti kahden kesken yösaunassa. Kuuluu valtava rysäys. Sähkökiuas irtoaa seinästä kuin kiskaistuna ja kaatuu kuumine kivineen melkein mieheni päälle. Silmänräpäyksessä olemme samalla puolella ulkopuolista uhkaa vastaan. Tunneyhteytemme korjaantuu hetkessä.

Kun kiuas putoaa kesken saunomisen seinästä, ei syytä huoleen. Se voi olla pelkästään käänne parempaan.

Olemme lähteneet koko joukko automatkalle Keski-Suomen suveen. On jo yövytty leirintäalueella ja matkataan kohti Mänttää. Mieheni huomaa kojelaudassa oudon valon. "Tarkista moottori", luen ääneen ohjekirjasta. Samassa kuuma vesihöyry syöksähtää auton sisään. Autoilumme katkeaa siihen, mutta jatkamme junalla Tampereelle vakoilumuseoon.

Kun autossa syttyy merkkivalo: "Tarkista moottori", se merkitsee yllätyksellistä ja jännittävää lisäseikkailua.

Lomailemme Walesissa. Sesonki ei ole vielä alkanut ja perheemme on ainoa yöpyjä Bed & breakfast paikassa syrjäisellä maatilalla. Saapuessamme tilan isäntäpari ja heidän aikamiespoikansa katsovat televisiosta englantilaista sketsiohjelmaa. Meidät majoitetaan talon ullakkohuoneeseen, jossa lämpötila on miinuksen puolella. Saamme tosin ison kasan Isoäidin ruuduista - virkattuja peitteitä.

Kylmässä majoittuessa läheisyys vain kasvaa. Uni on yhtä makeaa kuin vuori-ilmastossa.

Ulla-Maijan muita blogi-kirjoituksia

Ulla-Maija Lammi-Ketoja umma Naimisissa, neljä aikuista lasta.
Asun Kirkkonummella.
Kuuntelen ihmisten tarinoita ja kirjoitan niitä lehtiin.