Pohjantähti

25.2.2018 Ulla-Maija Lammi Ketoja

Työpäivä oli kiireinen, mutta mielessäni väikkyi tulossa oleva yhteinen ilta. Lämmin ailahdus kävi sisimmässäni. Kumpikin meistä oli odottanut tätä kohokohtaa. Harmi, että työni deadline osui juuri tälle samalle päivälle. Puolisollekin tuli ylimääräinen palaveri, eikä hän iltapäivällä enää vastannut puhelimeen. Näytti siltä, että kellon viisari pomppi eteenpäin viisi minuuttia kerrallaan.

Vauhdilla ryntäsin valmistautumaan. Pian meidän piti jo olla menossa, mutta kotikujalla en nähnyt ketään tulevaksi. Yritin taas soittaa mutta vain vastaaja valitteli yhteyden puutteesta. Mitä lähemmäksi momentum tuli, sitä raskaampi olo sisälleni paakkuuntui.

Kun ovi aukesi, tulijaa vastaan lensi kysymysten ryöppy kuin märkä vaate vasten kasvoja: "Miten ihmeessä sinä nyt vasta tulet? Olisit voinut soittaa. Eikö tämä olekaan sinulle tärkeää?"

"On on, hikihatussa tulin."

Matkaan lähdettiin, mutta olotila oli kummallakin kuin odotetussa olympiafinaalissa neljänneksi sijoittuneella. Autossa oli hiljaista. Edessä tummuvalla talvitaivaalla vilkkuvaa Pohjantähteä ei kumpikaan noteerannut. Mykän taipaleen jälkeen löydettiin parkki ja puskettiin kohti ravintolaa. Sinne oli menossa kaksi Muumilaakson mörköä, joiden henkäyskin jäädytti. Määränpäästä vilkkuivat kirkkaat valot. Oven avautuessa kuului astioiden kilinää ja naurun helkähdyksiä. Kynttilät loistivat. Sisään siis niin kuin mitään ei olisi tapahtunut?

Lähdimme kiertämään korttelia. Se kaikki, mitä raahasimme mukana, oli riisuttava pois kuin liian paksu pomppa. Tarvittiin monta korttelinympärystää, että saimme jaettua mielen pohjalla pyörivät murusetkin, ettei mikään jäänyt sakkaamaan. Maaperä anteeksiantoon oli valmis. Onneksi ravintolassa oli vielä tilaa.

Paluumatkalla ihastelimme yhdessä, miten kirkas se oli. Pohjantähti.

Ulla-Maijan muita blogi-kirjoituksia

Ulla-Maija Lammi-Ketoja umma Naimisissa, neljä aikuista lasta.
Asun Kirkkonummella.
Kuuntelen ihmisten tarinoita ja kirjoitan niitä lehtiin.