Ajatusten voima

15.10.2017 Ulla-Maija Lammi Ketoja

Pariskunta matkustaa junassa. Rouva kutoo, mies katselee ohi viliseviä maisemia.
– Mukava päästä sinne taidenäyttelyyn. Olen aina halunnut nähdä sen rakennuksen, mies sanoo.
– Eihän se rakennus tärkeä ole! Tärkeintä on se näyttely. Mieti vähän, rouva vastaa.
– Aloin nyt just miettiä.
– Älä jaksa.
– En sitten. Kudo sinä! Mies kääntyy selin.

Jos sanoja on vähän, joutuu elämään tulkintojen varassa.

Kodissamme on huoneentaulu, jonka askartelimme vuosia sitten avioparitapahtumassa. Siihen sai kirjata oman sloganinsa, joka muistuttaisi arjen keskellä jostakin meille tärkeästä. Karheassa laudanpätkässä lukee: "Levosta käsin." Aina ei tuota ohjetta ole helppo toteuttaa.

Rauhattomuus voi vallata suhteen monella tavoin. Usein se alkaa siitä, ettei puhuta. Tulkinnat lisääntyvät ja jos niitä ei tarkisteta, ne muuttuvat todeksi. Sellaisina ne ruokkivat negatiivisia tunteita, jotka epäsuorasti saatetaan purkaa taas uusiksi tulkinnoiksi: "Hän ei välitä. " "Ei arvosta. " "Ei rakasta." Avoimuus vähenee, luottamus alkaa rakoilla ja keskusteluyritykset muuttuvat syyttelyksi. Tuolloin ollaan jo melko raskaan koneen ohjaimissa, ja arjen taival kulkee jähmeästi. Tulkinnoista voi tulla vallitseva tila avioliitossa. Liian vahvoina ne erottavat puolisot henkisesti toisistaan.

Liiton lepoon ja rauhaan vaikuttaa se, mitä on sydämessä. Katkeruuden juuri saa alkunsa salakavalasti, ja sen kasvu voimistuu päivittäisellä negatiivisen ajattelun lannoitteella. Siksi juuri on kitkettävä pois jo pienenä ituna. Ei tarvitse hautoa eikä arvailla, kun aikomukset, toiveet ja tunteet sanoitetaan puolin ja toisin. Kun suhteessa on vapaus sanoa ääneen myös omaa sisintä vaivaavat asiat, jakamisen tietä pitkin käydään avarammille alueille, hyväksyvään läsnäoloon. Siellä puhkeavat kukkaan myös armahtamisen, laupeuden ja nöyryyden kasvit.

Myönteisiä ajatuksia voi tietoisesti vaalia: Ajatella sitä, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa ja oikeaa, mikä puhdasta, rakastettavaa ja hyvältä kuulostavaa, jos on jokin hyve tai jotakin kiitettävää. Rakkaus ei koskaan häviä, se voittaa aina.

Ulla-Maijan muita blogi-kirjoituksia

Ulla-Maija Lammi-Ketoja umma Elämäni lukuina:110, 56, 35, 27.
Asun Kirkkonummella.
Kuuntelen ihmisten tarinoita ja kirjoitan niitä lehtiin.