Rakkaus maksaa

20.11.2016 Ulla-Maija Lammi Ketoja

Kun marraskuu näyttää todelliset kasvonsa, pimeys syvenee, lumitähdet muuttuvat vesiloskaksi ja paljaan puun oksat hakkaavat ikkunaan. Luonto näyttää kuolleelta, mihin kuukauden nimikin viittaa. Miten käy rakkauden?

TV:n deittailuohjelmat antavat kuvan, että rakkaus on ainakin alennusmyynnissä. Voit penkoa sitä kuin sukkia alennuskorista etsien halvinta paria.

Aito rakkaussuhde maksaa paljon. Hinta tulee parhaiten esiin Efesolaiskirjeen viidennessä luvussa: "Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen puolesta." "Samoin jokaisen miehen tulee rakastaa omaa vaimoaan niin kuin omaa ruumistaan." "Sen tähden mies luopukoon isästään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi." "Mutta myös jokainen teistä rakastakoon vaimoaan niin kuin itseään ja vaimon tulee kunnioittaa miestään."

Jokaisessa lauseessa esiintyy sekä mies että vaimo, mikä kertoo suhderakkauden vuorovaikutteisuudesta. Rakkaudesta tässä käytetty sana on agape, joka edellyttää itsensä likoon laittamista: kaikki mikä on sinun, vaikuttaa myös minuun. Se saa aikaan joskus kärsimystä ja kipua. Joka rakastaa omaa ruumistaan, ravitsee ja vaalii sitä. Samoin tulee vaalia suhderakkautta. Liittymällä puolisoon ykseys ja läheisyys tulevat todeksi.

Kaikki tämä maksaa. Romanttinen rakkaus ei synny timanteilla, kukilla, glamourilla tai ulkomaanmatkoilla. Oikeaan romanttisuuteen kuuluu pala ristiä, itsensä kieltämistä, armoa puolisoa kohtaan. Anteeksianto on kaiken yhteyden hinta. Ja etenkin rakkauden hinta.

Ulla-Maijan muita blogi-kirjoituksia

Ulla-Maija Lammi-Ketoja umma Elämäni lukuina:110, 56, 35, 27.
Asun Kirkkonummella.
Kuuntelen ihmisten tarinoita ja kirjoitan niitä lehtiin.