Tulee kuin tivoli

28.8.2016 Ulla-Maija Lammi Ketoja

Sade on kastellut kesäkukka-amppelin. Varret notkuvat apeina alaspäin. Hämärässä illassa loistavat tivolin valot. Se tulee aina tähän samaan aikaan.

Elokuu kääntyy syyskuuksi ja avioparipiiri alkaa. Masalan perhepiiri rytmittää elämäämme syksystä kevääseen. Monitoimitalo täyttyy suhdettaan hoitavista pariskunnista ja leikkivistä lapsista noin joka kolmas sunnuntai.

Kun olimme käyneet pari leiriä, tieto siitä kulkeutui varsin pian jo ystävien ystävillekin. Eräs pariskunta pyysi meitä pitämään avioliitto-iltaa kotiinsa. Heidän mielestään heillä ja naapurustossa asuvilla oli kiinnostusta ja tarvetta avioliitto-opetukseen. Saimme neljälle pienokaisellemme hoitajan, ja läksimme tapahtumaan. Aiheenamme oli kommunikaatio. Kun kello oli merkissä, isäntäparin lisäksi paikalla olimme vain me. Pöydälle oli sievästi aseteltu ainakin 50 kahvikuppia ja monta sorttia tarjottavaa. Kun väki ei lisääntynyt, talon emäntä lähti hakemaan kuulijoita. Hetken kuluttua hän palasi pariskunnan kanssa, joka oli marssinut pihalla vastaan aikeissa mennä saunaan. Mukana oli myös hiekkalaatikolta löytynyt, hiljattain eronnut ystävä. Se oli avioliittotyömme lähtölaukaus.

Avioparipiiri on toiminut jo kymmenen vuotta. Se on tärkeä myös oman liittomme kannalta. 27 leirin jälkeenkään ei toista voi pitää itsestäänselvyytenä. Piiri pitää suhteen tuoreena ja keskustelun vireillä. Tärkeää on myös yhteys, ystävyys ja vertaistuki. Ja se, että piiri tulee täsmällisesti kuin tivoli.

Ulla-Maijan muita blogi-kirjoituksia

Ulla-Maija Lammi-Ketoja umma Elämäni lukuina:110, 56, 35, 27.
Asun Kirkkonummella.
Kuuntelen ihmisten tarinoita ja kirjoitan niitä lehtiin.