Sydämen tulkki

Eteläpohjalaisen sananparren mukaan "suu on syrämmen tulukki". Lakeuksilla puhutahan niin kun tunnetahan. Sama asia voidaan sanoa lainaamalla Raamattua: "Sydämen kyllyydestä suu puhuu", Matt.12:34. Siksi on hyvä ravita sydäntämme, niin että se, mitä suullamme tuomme sydämestämme esiin, olisi ilahduttavaa ja suloista muiden kuulla. Toisinaan saatamme ajatella, että toinen kyllä tietää sanomattakin, mitä sisälläni liikkuu.
"Tiedätkö, että rakastan sua?", kysyin kauan sitten joltakin pienokaiseltamme ollessamme kahden kesken.
"Totta kai mä sen tiedän."
"Mistä sä tiedät?", jatkoin uteluani. Mielessäni jo kaavailin vastausta: siitä, kun sä luet meille niin paljon kirjoja, hassuttelet meidän kanssa, peittelet illalla, teet Mars-herkkua."
"Sä oot niin sanonut", kuului vastaus.

Kommunikaatiotaitojen harjoittaminen auttaa meitä sydämen esiintuomisessa oikealla tavalla. Hyvässä kommunikaatiossa minä-sanan käyttäminen ei ole itserakkautta. Minä-viestein ilmaisemme, mitä havaitsemme, ajattelemme, tunnemme, mihin pyrimme ja miten toimimme. Tämä on vastuullista puhumista ja silloin myös toisen syytteleminen vähenee.
"Olkoon kultaa, olkoon helmiä paljon, kallein kalu ovat taidolliset huulet." Snl.20:15. 2.8.2015