bag-electronics-girl-359757

Syksyn mittaan olen Parempi avioliitto ry:n työntekijän roolissa jalkautunut kymmeniin perhekerhoihin pääkaupunkiseudun eri kulmilla. Valtaosalle avioliittotyön konseptimme ei ole ollut ennestään tuttu, joten on ollut riemullista saattaa tietoutta monille perheille. Maksuton tukiparitoiminta ja kohtuuhintaiset tapahtumat lastenhoitoineen ovat nostaneet hymynkareen monen huulille.

Syksyn teemaksi on noussut somen vaikutus parisuhteelle: aiheesta kuultiin luento myös syksyn päätapahtumassamme. Tässä yhteydessä some voi tarkoittaa mitä vain aikasyöppöä, joka varastaa rutkasti aikaa perhe- ja parisuhdeajalta. Tällaisiksi aikasyöpöiksi ovat paljastuneet esimerkiksi viattoman kuuloiset harrastefoorumit, joilla tulee vietettyä illan parhaat tunnit, ja samalla on ihan pakko vilkaista onko verkkokaupoissa hyviä tarjouksia pyöräily/kalastus/ratsastus/mikä vaan – varusteista.

Eräs esimerkki elävästä elämästä oli kerholaisäiti, joka tunnusti olevansa ihastunut lasten merkkivaatteisiin. Hänellä oli käytössään "hälytysvahdit", ja hän seurasi useaa eri nettikirpputoria. Aina merkkiäänen kilahtaessa hän ryntäsi kiireellä puhelimelleen, tarkistamaan ettei vain juuri se etsimänsä malli ja väri olisi tullut hyvällä diilillä tarjolle. Tarinassa oli vain yksi mutta: tämä äiti ei ollut muistanut kertoa intohimostaan miehelleen, joka jossain vaiheessa vetäytyi ja alkoi käyttäytyä ärtyneesti. Asiasta käytiin parikin riitaa, ennen kuin paljastui, että mies oli epäillyt vaimollaan olevan muunlaista sutinaa netin ihmeellisessä maailmassa. Salaperäiset syöksymiset puhelimelle vähän väliä olivat herättäneet epäluottamuksen, eikä miehen mielessä ollut kertaakaan käynyt niinkin harmiton vaihtoehto kuin oikeanväriset välikausihaalarit heidän yhteiselle lapselleen. Avoimella keskustelulla tämäkin kriisi olisi voitu välttää.

Säännöistä sopua laiteviidakkoon

Avoimuuden lisäksi esille on noussut muitakin tärkeitä pelisääntöjä, jotka ovat auttaneet ylläpitämään sopua parien välillä. Kodin tietyt alueet, kuten ruokailutilat ja makuuhuoneet, on rajattu kännykättömiksi. Iltaisin puhelimet ja läppärit jäävät digiparkkiin. Lasten puhelimen käytöstä on sovittu yhdessä. Kun molemmat vanhemmat ovat samalla linjalla, säästytään päivittäisiltä väännöiltä peliajasta tai ikärajoista. Joissakin perheissä on päädytty kompromisseihin, jos lähtökohta on ollut hyvin ääripäissä olevat näkemykset. Mediakasvatus alkaa nykyisin jo todella varhain, ja vanhemmat huomaavat olevansa rajaamisen äärellä jo taaperoikäisten kanssa. Lapsukaisetkin tietävät pipsapossuja tulevan suoratoistopalveluista rajattomasti.

Vaikka lasten ja nuorten pelaaminen puhututtaa yleisesti, ilmiö on vallalla myös aikuisten keskuudessa. Syksyn aikana olen kuullut monia surullisia tarinoita niin miehistä kuin vaimoista, jotka töistä kotiuduttuaan nappaavat jääkaapista energiajuomatölkin ja katoavat suljettujen ovien taakse ruudun äärelle, pelaamaan, tai joskus myös etätöitä jatkamaan pikkutunneille saakka. Näiden puolisoiden kertomukset huutavat kaipuuta toisen tukeen kotitöiden jakamiseen, perheen yhteiseen aikaan ja nähdyksi tulemiseen.

Jos ruutuaika voittaa puolison tärkeysjärjestyksessä ilta toisensa perään, ei ole ihme, jos omaa parisuhdettaan alkaa kyseenalaistaa. Onneksi korjausliikkeitä on aina mahdollista tehdä, ja joissain perheissä se on saattanut tarkoittaa niinkin järeitä keinoja kuin rajausohjelmistojen käyttöönottoa tai jopa digilaitteiden poiskytkentää. Hinta on kuitenkin kovin maltillinen, jos vaakakupissa on painona oma rakas ja oma perhe. Koneet ovat mahtavia apureita ja kykenevät todella moneen, mutta inhimillistä rakkautta ja kohtaamista ne eivät pysty tarjoamaan.

Teksti: Suvi Solanto
Kuva: pexels